موائمة التدقيق الداخلي مع التدقيق الخارجي و انعكاسها على جودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي : دراسة تحليلية لآراء عينة من مدققي الحسابات في عدد من مكاتب التدقيق و ديوان الرقابة المالية في مدينة بغداد

Other Title(s)

Integrating internal and external auditing and its impact on the quality of reports of the external auditors : an analytical case study of a sample of auditors in a number of auditing agencies and the board of audit in Baghdad

Joint Authors

حسين علي محمد
وسام خلف نجرس

Source

مجلة جامعة كركوك للعلوم الإدارية و الاقتصادية

Issue

Vol. 10, Issue 2 (31 Dec. 2020), pp.207-237, 31 p.

Publisher

Kirkuk University College of Administration and Economics

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

31

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

يهدف البحث الى تشخيص طبيعة العلاقة ما بين المدقق الداخلي و المدقق الخارجي و موائمة عملهم و انعكاسه على جودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي فضلا عن محاولة فهم أهداف و الأساليب المتبعة في عمل كل منهما وتم إجراء البحث باعتماد استطلاع آراء عينة من مدققي الحسابات في عدد من مكاتب مدققي الحسابات الخارجيين و ديوان الرقابة المالية في بغداد كما تم اعتماد استمارة استبيان ضمت مجموعة من الاسئلة جسدت مضامين انشطة المدقق الداخلي و المدقق الخارجي فضلا عن اسئلة عن الجودة في تقارير تدقيق الحسابات بهدف التعرف على أهم مرتكزات تحقيق الموائمة بين التدقيق الداخلي و الخارجي التي تقف و راء جودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي وتم وضع فرضيات رئيسة و التي اختبرت باستخدام عدد من الوسائل الإحصائية باستخدام برنامج SPSS-10 بهدف تفسير العلاقة و التأثير بين متغيرات الدراسة و أكدت نتائجها دعما لفرضيات البحث توصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: وجود الاهتمام الواسع بجودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي، بالاعتماد على التعاون و موائمة العمل بين المدقق الداخلي و المدقق الخارجي و تعكس هذه النتيجة شروط التعاون بين المدقق الداخلي و الخارجي المعمول بها للارتقاء بمعاير العمل التدقيقي.

و استنادا لذلك تمت الإشارة إلى بعض المقترحات المتعلقة بديوان الرقابة المالية بضرورة تشكيل لجان تلزم المؤسسات و الشركات في كافة القطاعات وضع نظام لتحقيق التكامل والتوافق بين نشاطات التدقيق الداخلي و الخارجي وصولا إلى أفضل مستوى من الموائمة فيما بينهم و تنعكس على جودة تقارير المدقق الخارجي.

Abstract EN

The research aims at diagnosing the nature of the relationship between the internal and external auditors and the suitability of their work and its reflection on the quality of the reports of the external auditoras well as attempting to understand the objectives and methods used in the work of each of these agencies.

This research was conducted by adopting the opinions of a sample of auditors in a number of agencies of external auditors and the board of audit in Baghdad.

A questionnaire was also adopted which included a set of questions that reflected content of the activities of the internal auditor and the external auditor.

A number of statistical methods were developed using SPSS-10 to interpret the relationship between the study variables.

The results of the analysis supported the research hypotheses.

The researchers reached a number of conclusions including the wide interest in the quality of the external auditor's reports, based on the cooperation between the internal auditor and the external auditor.

This finding or result reflects the conditions of cooperation between the internal and external auditors in order to improve the standards of the audit work.

Accordingly, the researchers recommended that the board of audit needs to appoint committees that oblige institutions and companies in all sectors to establish a system for achieving integration and coordination between internal and external audit activities to reach the best level of integration, which reflects on the quality of the external auditor's reports.

American Psychological Association (APA)

حسين علي محمد ووسام خلف نجرس. 2020. موائمة التدقيق الداخلي مع التدقيق الخارجي و انعكاسها على جودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي : دراسة تحليلية لآراء عينة من مدققي الحسابات في عدد من مكاتب التدقيق و ديوان الرقابة المالية في مدينة بغداد. مجلة جامعة كركوك للعلوم الإدارية و الاقتصادية،مج. 10، ع. 2، ص ص. 207-237.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1004404

Modern Language Association (MLA)

حسين علي محمد ووسام خلف نجرس. موائمة التدقيق الداخلي مع التدقيق الخارجي و انعكاسها على جودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي : دراسة تحليلية لآراء عينة من مدققي الحسابات في عدد من مكاتب التدقيق و ديوان الرقابة المالية في مدينة بغداد. مجلة جامعة كركوك للعلوم الإدارية و الاقتصادية مج. 10، ع. 2 (2020)، ص ص. 207-237.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1004404

American Medical Association (AMA)

حسين علي محمد ووسام خلف نجرس. موائمة التدقيق الداخلي مع التدقيق الخارجي و انعكاسها على جودة تقارير مدقق الحسابات الخارجي : دراسة تحليلية لآراء عينة من مدققي الحسابات في عدد من مكاتب التدقيق و ديوان الرقابة المالية في مدينة بغداد. مجلة جامعة كركوك للعلوم الإدارية و الاقتصادية. 2020. مج. 10، ع. 2، ص ص. 207-237.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1004404

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1004404