الفجوة الغذائية للحبوب و انعكاسها على معدلات الاكتفاء الذاتي في الجزائر

Other Title(s)

The food gap for cereals and its reflection on rates of self-sufficiency in Algeria

Joint Authors

سلامي، أسماء
سلامي، أحمد بوبكر

Source

مجلة الاستراتيجية و التنمية

Issue

Vol. 10, Issue 5 (s) (31 Oct. 2020), pp.153-173, 21 p.

Publisher

Université Abdelhamid Ibn Badis-Mostaganem Faculté des Sciences Economiques Commerciales et des Sciences de Gestion

Publication Date

2020-10-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

21

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

تبحث هذه الدراسة في أثر الفجوة الغذائية للحبوب على تقلبات معدلات الإكتفاء الذاتي في الجزائر على المديين القصير و الطويل باستخدام نموذج (ARDL) للفترة (1970–2017).

تشير النتائج إلى التأثيرات الهامة على المديين القصير و الطويل للفجوة الغذائية للحبوب على الإكتفاء الذاتي كما تكشف النتائج عن تفاقم في الفجوة الغذائية للحبوب مع تهاوي معدلات الاكتفاء الذاتي منها حيث أن كل اتساع في حجم الفجوة الغذائية بنسبة 1% سوف يعقبه هبوط في معدل الاكتفاء الذاتي بواقع 0.

4125% مع وجود علاقة ارتباطية قوية و سلبية بينهما بنحو (-%71) ما يجيز بالقول أن الأمن الغذائي للجزائر مازال حلما لم يتحقق حتى الآن و يتطلب تحقيقه اتخاذ جملة من الإجراءات لإزالة العوائق التي تكبح مسار التنمية الزراعية.

في هذا السياق توصي الدراسة بلزوم منح القطاع الزراعي الدور الريادي في البرامج الاستثمارية الحكومية و إعطاء الأولوية لتحسين و تكثيف إنتاج الحبوب وذلك بالعمل على توسيع المساحات المزروعة سنويا من محاصيل الحبوب خصوصا في الهضاب العليا وفي المناطق الصحراوية

Abstract EN

This study examines the effect of the food gap for cereals in fluctuations in self-sufficiency rates in Algeria, using the ARDL model in the period (1970-2017).

The results indicate the significant effects of the food gap for cereals on self-sufficiency.

also, an increase in the food gap with declining rates of self-sufficiency, as each widening of 1% of the food gap will be followed by a drop in the rate of self-sufficiency to 0.

4125%, with a strong and negative correlation between them (71%), which allows affirm that food security in Algeria is not yet been realized, and its achievement requires taking a certain of measures to remove the obstacles that hinder the path of agricultural development.

In this context, the study recommends giving the agricultural sector a leading role by working to expand the annual cultivated areas of cereals, in particular in the High plateaus and in the desert areas.

American Psychological Association (APA)

سلامي، أسماء وسلامي، أحمد بوبكر. 2020. الفجوة الغذائية للحبوب و انعكاسها على معدلات الاكتفاء الذاتي في الجزائر. مجلة الاستراتيجية و التنمية،مج. 10، ع. 5 (s)، ص ص. 153-173.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1006610

Modern Language Association (MLA)

سلامي، أسماء وسلامي، أحمد بوبكر. الفجوة الغذائية للحبوب و انعكاسها على معدلات الاكتفاء الذاتي في الجزائر. مجلة الاستراتيجية و التنمية مج. 10، ع. 5 (عدد خاص) (تشرين الأول 2020)، ص ص. 153-173.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1006610

American Medical Association (AMA)

سلامي، أسماء وسلامي، أحمد بوبكر. الفجوة الغذائية للحبوب و انعكاسها على معدلات الاكتفاء الذاتي في الجزائر. مجلة الاستراتيجية و التنمية. 2020. مج. 10، ع. 5 (s)، ص ص. 153-173.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1006610

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 172-173

Record ID

BIM-1006610