فاعلية نظام المعلومات المالي و المحاسبي في إدارة المخاطر في منظمات الأعمال : دراسة ميدانية على عينة من منظمات الأعمال بولاية المسيلة

Other Title(s)

The effectiveness of the financial and accounting information system in managing risks at business organizations : a field study on a sample of business organizations at M'sila

Joint Authors

بوبعاية، حسان
حسام الدين، عبد الحفيظ

Source

مجلة العلوم الإدارية و المالية

Issue

Vol. 4, Issue 2 (s) (30 Sep. 2020), pp.47-65, 19 p.

Publisher

University of Eloued Faculty of Economics Commercial and Management Sciences

Publication Date

2020-09-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

19

Main Subjects

Business Administration
Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بنظام المعلومات المالي و المحاسبي و إبراز أهميته وتوضيح مفهوم إدارة المخاطر و أهم أهدافها و إظهار أبرز خطواتها لنحاول في الأخير الوصول إلى معرفة مدى مساهمة نظم المعلومات المالي و المحاسبي في إدارة المخاطر في منظمات الأعمال الجزائرية بالتطبيق على عينة منها في ولاية المسيلة.

وتوصلت الدراسة إلى أن نظام المعلومات المالي و المحاسبي يساهم بشكل كبير في إدارة المخاطر في منظمات الأعمال من خلال توفير معايير و مؤشرات تساعدها في اكتشاف الانحرافات و الأخطاء و تصحيحها في الوقت المناسب و مساعدة متخذ القرار في مواجهة المخاطر المحتملة.

و اقترحت هذه الدراسة على منظمات الأعمال وجوب مواكبة التطورات التكنولوجية في أنظمة المعلومات و ضرورة تدريب و تكوين الموارد البشرية على استخدام مختلف التكنولوجيات لزيادة فرص الريادة و التفوق

Abstract EN

This study aims to know the extent of the financial and accounting information system in risk management in Algerian business organizations, through an exploratory study on a sample of organizations in M'sila.

The study found that the financial and accounting information system contributes significantly to risk management in business organizations by providing criteria and indicators that help them discover deviations and errors and correct them in a timely manner and assist decision-makers in facing potential risks.

This study suggested to business organizations the need to keep abreast of technological developments in information systems, and the need to train and form human resources on the use of this technology.

American Psychological Association (APA)

بوبعاية، حسان وحسام الدين، عبد الحفيظ. 2020. فاعلية نظام المعلومات المالي و المحاسبي في إدارة المخاطر في منظمات الأعمال : دراسة ميدانية على عينة من منظمات الأعمال بولاية المسيلة. مجلة العلوم الإدارية و المالية،مج. 4، ع. 2 (s)، ص ص. 47-65.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1014448

Modern Language Association (MLA)

بوبعاية، حسان وحسام الدين، عبد الحفيظ. فاعلية نظام المعلومات المالي و المحاسبي في إدارة المخاطر في منظمات الأعمال : دراسة ميدانية على عينة من منظمات الأعمال بولاية المسيلة. مجلة العلوم الإدارية و المالية مج. 4، ع. 2 (عدد خاص) (2020)، ص ص. 47-65.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1014448

American Medical Association (AMA)

بوبعاية، حسان وحسام الدين، عبد الحفيظ. فاعلية نظام المعلومات المالي و المحاسبي في إدارة المخاطر في منظمات الأعمال : دراسة ميدانية على عينة من منظمات الأعمال بولاية المسيلة. مجلة العلوم الإدارية و المالية. 2020. مج. 4، ع. 2 (s)، ص ص. 47-65.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1014448

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملاحق : ص. 59-65

Record ID

BIM-1014448