الضريبة (الرسم)‎ على القيمة المضافة و انعكاساتها على المالية العامة : حالة الجزائر

Other Title(s)

Value-added tax impacts on public finance : case of Algeria

Joint Authors

الجوزي، فتيحة
بوزيدة، حميد

Source

مجلة معهد العلوم الاقتصادية

Issue

Vol. 23, Issue 1 (30 Jun. 2020), pp.39-62, 24 p.

Publisher

Université d'Alger 3 Brahim Soltane Chaibout Faculté des sciences économiques de Gestion et de Commerce

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

24

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تعتبر الضريبة (الرسم) على القيمة المضافة (TVA) تطورا ماليا هاما إذ هذه الوسيلة الضريبية أحدثت مسارا عاما و ظهرت كأداة فعالة لأي نظام ضريبي اقتصاديا و إداريا.

وقد لجأت مختلف الدول في إطار الإصلاح الضريبي إلى البحث عن البدائل الممكنة للحفاظ على سياسة ضريبية فعالة ماليا و اقتصاديا و اجتماعيا و الجزائر لا تختلف عن هذه الدول فرسمت سياستها الضريبية بما يتفق و معطيات الظروف المستقبلية و من ثمة شرعت في تطبيق ضريبة القيمة المضافة اعتبارا من 01 أفريل 1992 وذلك مسايرة للإصلاحات الاقتصادية عقب الأزمة النفطية لسنة 1986.

وضمن هذا السياق يتناول هذا المقال موضوع الضريبة على القيمة المضافة و انعكاساتها على المالية العامة- حالة الجزائر و هذا لما لها من أهمية في الاقتصاد الجزائري.

Abstract EN

The value-added tax (VAT) represents an important financial development; and it is one of the most important resources for the government revenue.

This fiscal tool created a new path and became an effective economic and administrative instrument for any fiscal system.

Under the fiscal reform many countries were looking for alternatives to keep the fiscal policy effective politically, economically and socially.

Likewise and within this process, Algeria has outlined its tax policy in accordance with future imperatives in doing so, it adopted the said policy as of 1st April 1992, in the aftermath of the 1986 oil crisis.

The current paper: “Value-Added Tax Impacts on Public Finance – Case of Algeria”

American Psychological Association (APA)

بوزيدة، حميد والجوزي، فتيحة. 2020. الضريبة (الرسم) على القيمة المضافة و انعكاساتها على المالية العامة : حالة الجزائر. مجلة معهد العلوم الاقتصادية،مج. 23، ع. 1، ص ص. 39-62.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1019706

Modern Language Association (MLA)

بوزيدة، حميد والجوزي، فتيحة. الضريبة (الرسم) على القيمة المضافة و انعكاساتها على المالية العامة : حالة الجزائر. مجلة معهد العلوم الاقتصادية مج. 23، ع. 1 (2020)، ص ص. 39-62.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1019706

American Medical Association (AMA)

بوزيدة، حميد والجوزي، فتيحة. الضريبة (الرسم) على القيمة المضافة و انعكاساتها على المالية العامة : حالة الجزائر. مجلة معهد العلوم الاقتصادية. 2020. مج. 23، ع. 1، ص ص. 39-62.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1019706

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 59-62

Record ID

BIM-1019706