دراسة مقارنة للنظام المحاسبي المالي و المعيار المحاسبي الدولي رقم 16 في معالجة الإهتلاك بالمكونات-مع دراسة حالة الإهتلاك بالمكونات في شركة الطاسيلي للطيران

Other Title(s)

Comparative study of the financial accounting system and IAS 16 in addressing the composants depreciation-with a case study of component depreciation at Tassili Aviation

Joint Authors

سيد، علي حسين
الجوزي، جميلة

Source

مجلة معهد العلوم الاقتصادية

Issue

Vol. 23, Issue 1 (30 Jun. 2020), pp.533-552, 20 p.

Publisher

Université d'Alger 3 Brahim Soltane Chaibout Faculté des sciences économiques de Gestion et de Commerce

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف الورقة البحثية لدراسة مقارنة للنظام المحاسبي المالي و المعيار المحاسبي الدولي رقم 16 في معالجة الإهتلاك بالمكونات مع دراسة حالة تطبيق هذا النوع من الإهتلاك في شركة الطاسيلى للطيران وتم التوصل أن النظام المحاسبي المالي تبنى الإهتلاك بالمكونات من خلال معايير المحاسبة الدولية فهو يتوافق في مجمله من حيث تبنى نفس الممارسات مع وجود فورقات في شروط تجزئة التثبيت إلى مركبات و رسملة المصاريف اللاحقة على هذه المركبات و الانتقال إلى تطبيق الإهتلاك بالمكونات كأول مرة في المؤسسة.

Abstract EN

The objective of the paper is to conduct a comparative study of the financial accounting system and IAS 16 in addressing the composants depreciation with a case study for the application of this type of depreciation in Tasili Aviation, The research concluded that the accounting system adopted the composants depreciation through international accounting standards and is consistent with the adoption of the same practices with exceptions in terms of retail segmentation of components, capitalization of subsequent expenditures on these components and transition to the application of composants depreciation for the first time in the enterprise.

American Psychological Association (APA)

سيد، علي حسين والجوزي، جميلة. 2020. دراسة مقارنة للنظام المحاسبي المالي و المعيار المحاسبي الدولي رقم 16 في معالجة الإهتلاك بالمكونات-مع دراسة حالة الإهتلاك بالمكونات في شركة الطاسيلي للطيران. مجلة معهد العلوم الاقتصادية،مج. 23، ع. 1، ص ص. 533-552.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1019728

Modern Language Association (MLA)

سيد، علي حسين والجوزي، جميلة. دراسة مقارنة للنظام المحاسبي المالي و المعيار المحاسبي الدولي رقم 16 في معالجة الإهتلاك بالمكونات-مع دراسة حالة الإهتلاك بالمكونات في شركة الطاسيلي للطيران. مجلة معهد العلوم الاقتصادية مج. 23، ع. 1 (2020)، ص ص. 533-552.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1019728

American Medical Association (AMA)

سيد، علي حسين والجوزي، جميلة. دراسة مقارنة للنظام المحاسبي المالي و المعيار المحاسبي الدولي رقم 16 في معالجة الإهتلاك بالمكونات-مع دراسة حالة الإهتلاك بالمكونات في شركة الطاسيلي للطيران. مجلة معهد العلوم الاقتصادية. 2020. مج. 23، ع. 1، ص ص. 533-552.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1019728

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 552

Record ID

BIM-1019728