أثر كفاءة مقدمي الخدمة على رضا العميل الخارجي : دراسة حالة مؤسسة جازي (وكالة الجلفة)‎

Other Title(s)

The effect of service providers competency on external customer satisfaction : case study Djezzy enterprise (Djelfa agency)‎

Joint Authors

طهرات، عمار
شتاتحة، هشام صلاح الدين

Source

الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية

Issue

Vol. 13, Issue 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية (31 Jan. 2021), pp.75-85, 11 p.

Publisher

Benbouali Hassiba University of Chlef

Publication Date

2021-01-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

11

Main Subjects

Business Administration
Marketing

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر كفاءة مقدمي الخدمة على رضا العميل في مؤسسة جازي (وكالة الجلفة) و ذلك من خلال دراسة ميدانية أجريت على عينة ميسرة مكونة من 134 مفردة معتمدين في ذلك على المنهج الاستنباطي بأداتيه الوصف و التحليل و ذلك لتناسبه مع طبيعة هذه الدراسة.

خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج التطبيقية و العملية من أبرزها أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لمجمل أبعاد كفاءة مقدمي الخدمة من خلال "طريقة التعامل" "التواصل الشخصي" "سرعة تقديم الخدمة" و "التعاطف" في مؤسسة جازي على رضا العميل كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة معنوية لرضا العملاء في مؤسسة جازي تعزى للخصائص الديمغرافية للعينة المدروسة وضم البحث جملة من التوصيات تهدف إلى زيادة الاهتمام بالمستخدمين من أجل تحسين كفاءتهم في تقديم الخدمة بالمؤسسة محل الدراسة

Abstract EN

This study aims to determine the impact of service providers competency on customer satisfaction at djezzy enterprise (Djelfa agency), through a survey study on a convenient sample of 134 respondent, relying on the deductive method with its tools (description and analysis) to suit the nature of this study.

The study concluded a set of applied and practical results most notably that there is a statistically significant impact on the overall dimensions of service providers competency (way of dealing, personal communication, speed of service delivery, empathy) on customer satisfaction in djezzy company The results also showed that there were no significant differences for customer satisfaction due to the demographic characteristics of the studied sample, the research included a set of Recommendations aims to give more attention of users in order to improve their providing service competency in the enterprise under study.

American Psychological Association (APA)

شتاتحة، هشام صلاح الدين وطهرات، عمار. 2021. أثر كفاءة مقدمي الخدمة على رضا العميل الخارجي : دراسة حالة مؤسسة جازي (وكالة الجلفة). الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية،مج. 13، ع. 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية، ص ص. 75-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1026280

Modern Language Association (MLA)

شتاتحة، هشام صلاح الدين وطهرات، عمار. أثر كفاءة مقدمي الخدمة على رضا العميل الخارجي : دراسة حالة مؤسسة جازي (وكالة الجلفة). الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية مج. 13، ع. 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية (2021)، ص ص. 75-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1026280

American Medical Association (AMA)

شتاتحة، هشام صلاح الدين وطهرات، عمار. أثر كفاءة مقدمي الخدمة على رضا العميل الخارجي : دراسة حالة مؤسسة جازي (وكالة الجلفة). الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية. 2021. مج. 13، ع. 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية، ص ص. 75-85.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1026280

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 84-85

Record ID

BIM-1026280