تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين بالمنظمات الحكومية : دراسة تطبيقية على العاملين بالشركة العامة للمستلزمات و المعدات الطبية بجمهورية مصر العربية في الفترة من : 1 أكتوبر 2016م إلى : 1 سبتمبر 2019 م

Author

صفاء محمد صلاح الدين

Source

مجلة بحوث الشرق الأوسط

Issue

Vol. 2021, Issue 59 (31 Jan. 2021), pp.157-228, 72 p.

Publisher

Ain Shams University The Middle East Research and Future Studies Center

Publication Date

2021-01-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

72

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

يعد مفهوم الولاء التنظيمي من المفاهيم التي تستخدم بعدة اتجاهات مختلفة، ففي معظم الأحيان، يستخدم هذا المصطلح ليشير إلى نوعية العمالة التي لديها درجة ولاء تنظيمي عال و هو يتضمن ثلاثة أنماط و هي : 1.

اتفاق أهداف الفرد مع أهداف المنظمة و الإحساس بالفخر و الرضا عن المنظمة بصورة ظاهرية.

2.

العضوية الطويلة المدى في المنظمة و الإحساس بالولاء.

3.

مستوى عال من السلوك نحو أداء الأدوار بالمنظمة مما يحقق أفضل النتائج.

و يعرف الولاء التنظيمي بأنه رغبة إدارة الأفراد في الإسهام في المنظمة بنسبة أكبر مما يتضمنه الالتزام التعاقدي الرسمي مع المنظمة و هو يصل أداء الفرد و ارتباطه أو اندماجه بعمله ببعض الإبعاد الرئيسة للسلوك الوظيفي مثل الدافعية والتوجه نحو العمل، كما يربط بين مظاهر السلوك و الخبرة التنظيمية.

و لنا أن نتساءل : كم رب عمل، تذمر العامل لديه في عمله مدة أطول من عقده ؟ و كم من تاجر، اشتكى من رجال البيع الذين يعملون لحسابه إنهم يردون إحسانه لتوظيفه لهم بالجحود و النكران ؟ و كم من الشركات و المنظمات، تعاني من عدم ولاء العاملين الوظيفي لمنظماتهم ؟ و يمكن صياغة مشكلة البحث من خلال التساؤل الآتي : "ما هو تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين في الشركة العامة للمستلزمات الطبية بجمهورية مصر العربية ".

بناء على الاستنتاجات التي تم التوصل إليها، يوصي البحث بما يلي : 1.

القيام بتعزيز الرضا الوظيفي عن الوظيفة في المنظمة من خلال إثراء الوظيفة إما أفقيا بتوسيع و زيادة حجم العمل أو رأسيا عبر زيادة الصلاحيات الممنوحة لهم و تمكينهم من العمل بحرية.

2.

العمل على تحسين نظام الأجور في المنظمة حتى يزيد الرضا عند العاملين و يعطيهم سعادة أكبر في وظيفتهم، و كي يتناسب مع جهودهم التي يبذلونها في العمل، و لكي يكون مرضيا لهم مع زملائهم في المؤسسات الأخرى.

على أن تكفي دخولهم لإشباع الإحتياجات الرئيسة لأسرهم.

3.العمل على تحسين نظام حوافز في المنظمة و تنويعه بما يكفل توزيع الحوافز بعدالة بين العاملين، بالإضافة إلى ترسيخ مبدأ حصول جميع العاملين على الحوافز، بحيث يتم مكافأة العاملين المميزين و معاقبة المقصرين 4.إعادة صياغة نظام الترقيات، بحيث يتم وضع معايير موضوعية للترقية بناء على الكفاءة و الأقدمية و الجدارة في العمل و ليس بناء على ولاء الموظفين لرؤسائهم في العمل.

5.

إجراء دراسات موسعة و شاملة للوقوف على مستوى الرضا الوضيفي و الولاء التنظيمي على مستوى المنظمات الخدمية.

6.ضرورة حرص الإدارة على القيام باستمرار بالتعرف على مستويات الرضا الوظيفي و الولاء التنظيمي في المنظمة.

Abstract EN

The concept of organizational loyalty is one of the concepts that are used in several different directions.

In most cases, this term is used to refer to the type of employment that has a high degree of organizational loyalty and it includes three patterns : Agreement of the individual goals with the organization, a sense of pride, and apparent approval of the organization.

Long-term membership in the organization and a sense of loyalty.

A high level of behavior towards performing the roles of the organization, which achieves the best results.

Organizational loyalty is defined as the desire of individuals management to contribute to the organization in a greater proportion than is included in the formal contractual commitment with the organization as it reaches the performance of the individual and his association or merging with a currency with some major dimensions of job behavior such as motivation and orientation towards work as it links between aspects of behavior and organizational experience.

The research problem can be formulated through the following question : What is the effect of job satisfaction on loyalty among workers in the General Company for Medical Supplies in the Arab Republic of Egypt ? Based on the conclusions reached, the research recommends the following: 1- To enhance job satisfaction with the job in the organization by enriching the job either horizontally by expanding and increasing the volume of work or plumb by increasing the powers granted to them and enabling them to work freely.

2- Working to improve the wages system in the organization so that it increases the satisfaction of the workers and gives them greater happiness in their job and to be commensurate with their efforts at work, and to be satisfactory to them with their colleagues in other institutions.

Provided that their entry is sufficient to satisfy the basic needs of their families.

3- Working to improve the incentives system in the organization and diversify it to ensure the distribution of incentives fairly among workers, in addition to establishing the principle of access to incentives for all workers, so that distinguished workers are rewarded and offenders punished.

4- Re-formulating the promotions system so that objective criteria for promotion are established based on competence, seniority and merit in the work, and not based on the loyalty of employees to their superiors at work.

5- Carry out extensive and comprehensive studies to find out the level of guest satisfaction and organizational loyalty at the level of service organizations.

6- The necessity of the administration’s keenness to continuously identify the levels of job satisfaction and organizational loyalty in the organization.

American Psychological Association (APA)

صفاء محمد صلاح الدين. 2021. تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين بالمنظمات الحكومية : دراسة تطبيقية على العاملين بالشركة العامة للمستلزمات و المعدات الطبية بجمهورية مصر العربية في الفترة من : 1 أكتوبر 2016م إلى : 1 سبتمبر 2019 م. مجلة بحوث الشرق الأوسط،مج. 2021، ع. 59، ص ص. 157-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1029762

Modern Language Association (MLA)

صفاء محمد صلاح الدين. تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين بالمنظمات الحكومية : دراسة تطبيقية على العاملين بالشركة العامة للمستلزمات و المعدات الطبية بجمهورية مصر العربية في الفترة من : 1 أكتوبر 2016م إلى : 1 سبتمبر 2019 م. مجلة بحوث الشرق الأوسط ع. 59 (كانون الثاني 2021)، ص ص. 157-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1029762

American Medical Association (AMA)

صفاء محمد صلاح الدين. تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين بالمنظمات الحكومية : دراسة تطبيقية على العاملين بالشركة العامة للمستلزمات و المعدات الطبية بجمهورية مصر العربية في الفترة من : 1 أكتوبر 2016م إلى : 1 سبتمبر 2019 م. مجلة بحوث الشرق الأوسط. 2021. مج. 2021، ع. 59، ص ص. 157-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1029762

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 224

Record ID

BIM-1029762