تجليات الحداثة النقدية في مدرسة الديوان

Other Title(s)

Manifestations of critical modernity in the Diwan school

Author

لعور، كمال

Source

العلامة

Issue

Vol. 5, Issue 1 (30 Jun. 2020), pp.226-249, 24 p.

Publisher

University of Kasdi Merbah Ouargla Faculty of Letters and Languages Laboratory of Textual Linguistics and Discourse Analysis

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

24

Main Subjects

Arabic language and Literature

Topics

Abstract AR

أحدثت مدرسة الديوان التي ضمت كلا من العقاد و شكري و المازني ثورة في مجال الأدب سواء في النثر أو الشعر و كانت أفضالهم بادية الأثر على النثر منذ ظهور المؤلف المشترك الديوان و الذي كان بمثابة مقاضاة للشعر القديم و أساطينه و للنثر العتيد و أعلامه.

وقد أثرى كتاب الديوان الصادر سنة "1921" بلغته الجديدة و مضمونه المتعالي على النثر التقليدي المستهزئ به و بدعاة المحاكاة باب النقد الحديث و المعاصر و لا تزال الديوان في عرف نقدنا المعاصر أول حركة حداثية ثورية إيجابية على نظام القصيدة العربية القديم بل أسهمت إلى جانب المدارس الرومنسية الأخرى في رسم الفلسفة النهائية للشعر الغنائي بإخراجه عن دائرة المحاكاة و سارت بقية الاتجاهات الرمزية و السريالية و التعبيرية في ضوء نظراتها و تقعيداتها.

نحاول في هذا المقال استجلاء القيمة الفنية و الأدبية لمدرسة الديوان التي كانت من المدارس الأولى الرائدة في الخروج عن مدار التقديس و المحاكاة للنماذج الشعرية القديمة مدعمة شورتها بآراء فكرية و نقدية تعكس جهود مضنية لأقطابها و رؤية نافذة لحقيقة الأدب و الشعر

Abstract EN

The Diwan School, which included Akkad, Shukri and Mazni, revolutionized the field of literature, both in prose and poetry.

Their virtues have been evident in prose since the appearance of their co-author Diwan, which served as a litigation of ancient poetry And for prose writers and authors.

The Diwan of 1921, in its new language and transcendent content, enriched the traditional prose with modern and contemporary criticism.

The Diwan School in our contemporary criticism remains the first positive revolutionary modernist movement on the old Arab poem system.

American Psychological Association (APA)

لعور، كمال. 2020. تجليات الحداثة النقدية في مدرسة الديوان. العلامة،مج. 5، ع. 1، ص ص. 226-249.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045395

Modern Language Association (MLA)

لعور، كمال. تجليات الحداثة النقدية في مدرسة الديوان. العلامة مج. 5، ع. 1 (2020)، ص ص. 226-249.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045395

American Medical Association (AMA)

لعور، كمال. تجليات الحداثة النقدية في مدرسة الديوان. العلامة. 2020. مج. 5، ع. 1، ص ص. 226-249.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045395

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1045395