المصالحة كآلية لتحقيق العدالة الانتقالية في مجتمعات ما بعد النزاعات

Other Title(s)

Reconciliation as a mechanism for achieving transitional justice in post- conflict societies

Joint Authors

نسيغة، فيصل
ابن علية، ابن عطا لله

Source

مجلة الأستاذ الباحث للدراسات القانونية و السياسية

Issue

Vol. 5, Issue 2 (31 Dec. 2020), pp.1404-1432, 29 p.

Publisher

University of Mohamed Boudiaf M'sila Faculty of Law and Political Science

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

29

Main Subjects

Political Sciences

Topics

Abstract AR

يسعى هذا المقال إلى إبراز أهمية المصالحة في الدول الخارجة من النزاعات أو الخارجة من حكم تسلطي نحو حكم ديمقراطي و التي تتم من خلال اعتماد اليات العدالة الانتقالية هذه الأخيرة تتنوع الياتها بين اليات قضائية متمثلة في المحاكمات الجنائية و أخرى تصالحية و تعويضية.

حيث تعتبر العدالة التصالحية المظهر الأبرز في العدالة الانتقالية و تتجه الغالبية إلى التركيز على المصالحة من أجل ضمان انتقال ديمقراطي سريع مع تأكيد حقوق الضحايا في التعويض و جبر الضرر و هو ما يظهر من خلال اعتماد على لجان الحقيقة و المصالحة كهيئات شبه قضائية و تفعيل العدالة التقليدية لتحقيق المصالحة

Abstract EN

This article seeks to highlight the importance of reconciliation in countries emerging from conflict or emerging from a democratic rule towards democratic governance through the adoption of mechanisms of transitional justice or post-conflict justice, This latter varies among judicial mechanisms in the form of criminal, restorative and compensatory trials.

Where restorative justice is the most prominent feature of transitional justice, and the majority tends to focus on reconciliation in order to ensure rapid democratic transition while emphasizing victims' rights to compensation and redress, as evidenced by the reliance on truth and reconciliation commissions as quasi-judicial bodies and the activation of traditional justice for reconciliation.

American Psychological Association (APA)

ابن علية، ابن عطا لله ونسيغة، فيصل. 2020. المصالحة كآلية لتحقيق العدالة الانتقالية في مجتمعات ما بعد النزاعات. مجلة الأستاذ الباحث للدراسات القانونية و السياسية،مج. 5، ع. 2، ص ص. 1404-1432.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045887

Modern Language Association (MLA)

ابن علية، ابن عطا لله ونسيغة، فيصل. المصالحة كآلية لتحقيق العدالة الانتقالية في مجتمعات ما بعد النزاعات. مجلة الأستاذ الباحث للدراسات القانونية و السياسية مج. 5، ع. 2 (2020)، ص ص. 1404-1432.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045887

American Medical Association (AMA)

ابن علية، ابن عطا لله ونسيغة، فيصل. المصالحة كآلية لتحقيق العدالة الانتقالية في مجتمعات ما بعد النزاعات. مجلة الأستاذ الباحث للدراسات القانونية و السياسية. 2020. مج. 5، ع. 2، ص ص. 1404-1432.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1045887

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1045887