أثر العدالة التنظيمية في سلوك التشارك المعرفي : دراسة على عينة من الموظفين العاملين بالمكتبة المركزية القطب الجامعي تاسوست-جيجل

Other Title(s)

The impact of organizational justice on cognitive sharing behavior : a study on a sample of the employees working in the central library, University Pole Tassust-Jijel

Joint Authors

برحال، عبد الوهاب
لعمارة، سرور
بوطالب، جهيد

Source

مجلة أوراق اقتصادية

Issue

Vol. 4, Issue 2 (31 Dec. 2020), pp.97-121, 25 p.

Publisher

University of Mohammed Seddik Ben Yahia Faculty of Economics Commerce and Management Sciences

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

25

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة لاختبار أثر العدالة التنظيمية في سلوك التشارك المعرفي لدى الموظفين العاملين بالمكتبة المركزية على مستوى القطب الجامعي تاسوست-جيجل-حيث تم استخدم الاستبيان كأداة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة التي قدرت ب34 موظفا و بعد تحليل البيانات باستخدام برنامج spss تم التوصل لوجود أثر إيجابي للعدالة التنظيمية في سلوك التشارك المعرفي لدى الموظفين العاملين بالمكتبة المركزية كما تم تقديم مجموعة من التوصيات أهمها العمل على تحسين مناخ العمل في المكتبة وتوفير الوسائل التكنلوجية الحديثة لتسهيل التشارك المعرفي بين الموظفين و الاستفادة القصوى من ذلك بما يساهم في تحسين الخدمات ن قبل المكتبة المركزية.

Abstract EN

This study attempted to know the effectiveness of the organizational justice on knowladge sharing for the employees at tassousst university pole, in which a means for collecting data, The questionnaire uses a sample composed of 34 employees, after analyzing the data using spss, a positive effect of organizational justice in knowledge sharing is found for the employees at the central library of tassousst university pole, in addition to giving a set of recommandations mainly working on the improvement and amelioration of the library working environment and the providence of the modern technological means to facilitate the collaborative knowledge between the employees and the maximal beneficial from that which contributes in facilitating the offered services by the central library.

American Psychological Association (APA)

برحال، عبد الوهاب وبوطالب، جهيد ولعمارة، سرور. 2020. أثر العدالة التنظيمية في سلوك التشارك المعرفي : دراسة على عينة من الموظفين العاملين بالمكتبة المركزية القطب الجامعي تاسوست-جيجل. مجلة أوراق اقتصادية،مج. 4، ع. 2، ص ص. 97-121.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1046281

Modern Language Association (MLA)

برحال، عبد الوهاب....[و آخرون]. أثر العدالة التنظيمية في سلوك التشارك المعرفي : دراسة على عينة من الموظفين العاملين بالمكتبة المركزية القطب الجامعي تاسوست-جيجل. مجلة أوراق اقتصادية مج. 4، ع. 2 (كانون الأول 2020)، ص ص. 97-121.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1046281

American Medical Association (AMA)

برحال، عبد الوهاب وبوطالب، جهيد ولعمارة، سرور. أثر العدالة التنظيمية في سلوك التشارك المعرفي : دراسة على عينة من الموظفين العاملين بالمكتبة المركزية القطب الجامعي تاسوست-جيجل. مجلة أوراق اقتصادية. 2020. مج. 4، ع. 2، ص ص. 97-121.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1046281

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 119-121

Record ID

BIM-1046281