دور الصيرفة الإسلامية في تمويل المشاريع السياحية الرسالية

Other Title(s)

The role of Islamic banking in financing the committed tourism projects

Joint Authors

بولحية، الطيب
سالمي، سمير
صوفان، العيد

Source

مجلة أوراق اقتصادية

Issue

Vol. 3, Issue 1 (30 Jun. 2019), pp.102-121, 20 p.

Publisher

University of Mohammed Seddik Ben Yahia Faculty of Economics Commerce and Management Sciences

Publication Date

2019-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Subjects

Islamic Economics and Finance

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على الدور الذي يمكن أن تلعبه الصيرفة الإسلامية في تمويل المشاريع السياحية الهادفة و الملتزمة باعتباره مقصدا شرعيا ذلك أن حفظ المال و تنميته و توجيهه لفائدة المشاريع التنموية المختلفة بما فيها السياحية و التي تعود بالنفع على المجتمع المسلم من خلال توليفة من الصيغ التمويلية القائمة على المشاركة في الربح و الخسارة و ليس على معدل الفائدة (الربا) تعد من أهم المبادئ التي قامت على أساسها البنوك الإسلامية و هذا دون إهمال العوائد المالية المعتبرة التي يمكن أن تجنيها هذه البنوك من و راء هذه المشاريع حيث أضحت الاستثمارات السياحية من أهم الاستثمارات ربحية وعليه توصي هذه الورقة بضرورة توجيه البنوك الإسلامية للاستثمار في قطاع السياحة الحلال

Abstract EN

The aim of this paper is to highlight the role that Islamic banking can play in financing targeted and committed tourism projects as a legitimate destination.

So that the development and directing money for various development projects including tourism, benefits the Muslim community through a combination of financing formulas which Based on participation in profit and loss and not on interest rate (Riba) is one of the most important principles on which Islamic banking are based, without neglecting the perceived financial returns that these banks can derive from these projects.

Accordingly, this paper recommends that Islamic banks should be directed to invest in the Halal tourism sector.

American Psychological Association (APA)

بولحية، الطيب وصوفان، العيد وسالمي، سمير. 2019. دور الصيرفة الإسلامية في تمويل المشاريع السياحية الرسالية. مجلة أوراق اقتصادية،مج. 3، ع. 1، ص ص. 102-121.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1046312

Modern Language Association (MLA)

بولحية، الطيب....[و آخرون]. دور الصيرفة الإسلامية في تمويل المشاريع السياحية الرسالية. مجلة أوراق اقتصادية مج. 3، ع. 1 (حزيران 2019)، ص ص. 102-121.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1046312

American Medical Association (AMA)

بولحية، الطيب وصوفان، العيد وسالمي، سمير. دور الصيرفة الإسلامية في تمويل المشاريع السياحية الرسالية. مجلة أوراق اقتصادية. 2019. مج. 3، ع. 1، ص ص. 102-121.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1046312

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 120-121

Record ID

BIM-1046312