رأس المال الفكري و دروه في تحقيق استدامة الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية : دراسة حالة مجمع صيدال لصناعة الأدوية

Other Title(s)

Intellectual capital and its role in achieving sustainability of competitive advantage of the economic institution : case study of SAIDAL GROUP Pharmaceutical industry

Joint Authors

يوسف أحمد
فلاق، محمد

Source

معارف

Issue

Vol. 14, Issue 1 (30 Jun. 2019), pp.272-313, 42 p.

Publisher

University Akli Mohand Oulhadj

Publication Date

2019-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

42

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الفكري في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية قمنا باختيار عينة عشوائية مكونة من (250) موظف بمجمع صيدال لصناعة الأدوية و ركزنا فيه على المصانع التي تتوفر على تجمع أكبر من الموظفين و اللذين يتواجد بهم موارد بشرية ذات كفاءة عالية من أجل تحقيق أهداف الدراسة و تنوع في القوى البشرية و ذات مبيعات أكبر و تعامل مع زبائن بشكل أكبر كما اعتمدنا في دراستنا هذه على المنهج المسحي في الجانب النظري و منهج دراسة الحالة في الجانب التطبيقي وتوصلت الدراسة على أنه يوجد أثر قوي لرأس المال الفكري في تحقيق الاستدامة التنافسية بمجمع صيدال لصناعة الأدوية و قدمت الدراسة توصية شاملة على ضرورة التركيز على الموارد البشرية التي تتميز بالكفاءات العالية التي تمثل رأس المال الفكري و التركيز أكثر على الزبون و السعي لكسب رضاه و ولاءه و المحافظة عليه و العمل على تعميق العلاقة مع زبائنها لأنها موارد مهمة جدا في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة.

Abstract EN

The aim of this study was to identify the impact of the intellectual capital in achieving sustainable competitive advantage in the Algerian economic institutions.

We selected a random sample of 250 employees at the pharmaceutical industry in Sidal.

We focused on factories that have a larger pool of employees with an excellent competitive human resources for the sake of achieving the objectives of the study.

The study presented a comprehensive recommendation on the need to focus on the human resources that are characterized by high competencies that represent the intellectual capital, and focus more on the customer.

Additionally, it seeks to win satisfaction and loyalty to maintain and deepen the relationship with customers, because they are very important resources in achieving sustainable competitive advantage.

American Psychological Association (APA)

فلاق، محمد ويوسف أحمد. 2019. رأس المال الفكري و دروه في تحقيق استدامة الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية : دراسة حالة مجمع صيدال لصناعة الأدوية. معارف،مج. 14، ع. 1، ص ص. 272-313.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062776

Modern Language Association (MLA)

فلاق، محمد ويوسف أحمد. رأس المال الفكري و دروه في تحقيق استدامة الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية : دراسة حالة مجمع صيدال لصناعة الأدوية. معارف مج. 14، ع. 1 (حزيران 2019)، ص ص. 272-313.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062776

American Medical Association (AMA)

فلاق، محمد ويوسف أحمد. رأس المال الفكري و دروه في تحقيق استدامة الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية : دراسة حالة مجمع صيدال لصناعة الأدوية. معارف. 2019. مج. 14، ع. 1، ص ص. 272-313.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1062776

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1062776