تقييم برنامج دمج بطيئي التعلم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين و الإداريين في مدارس الدمج بالتعليم العام بين الواقع و المأمول بدولة الكويت

Other Title(s)

Evaluating the program of inclusion the slow primary education in the inclusion schools in general education in Kuwait from the perspective of teachers and administrators : a comparative study between reality and aspirations

Joint Authors

العنزي، صالح هادي فرحان
العنزي، سلامة عجاج
العجمي، محمد سعود

Source

مجلة التربية

Issue

Vol. 2019, Issue 181، ج. 3 (31 Jan. 2019), pp.213-244, 32 p.

Publisher

al-Azhar University Faculty of Educationfor Boys Cairo

Publication Date

2019-01-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

32

Main Subjects

Special Education

Topics

Abstract AR

هدف البحث إلى الكشف عن الواقع الحالي و الوضع المأمول لبرنامج دمج بطيئي التعلم وجهة نظر المعلمين و الإداريين العاملين في مدارس الدمج بالتعليم العام وفقا للمتغيرات التالية : المنطقة التعليمية و المستوى الوظيفي و الخبرة و تكونت العينة من (196) معلما و إداريا من مدارس دمج بطيئي التعلم و قام الباحثون بتطبيق استبانة مكونة من (30) بندا تعكس خمسة محاور تم التأكد من صدقها و ثباتها بالطرق المناسبة و أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين استجابات أفراد العينة على الاستبانة وفقا لمتغيرات البحث (المنطقة التعليمية المستوى الوظيفي الخبرة) من عدم الرضا عن الواقع الحالي لدمج بطيئي التعلم و التطلع إلى أن يكون أفضل في الوضع المأمول.

Abstract EN

The aim of this Search is to reveal the current situation and the expected status of the program for the inclusion of slow learning in general education schools from the point of view of teachers and administrators working in inclusion schools according to the following variables : educational district, level of employment and experience.

The sample of the Search consisted of (196) teachers and administrators from schools of slow learning inclusion.

The researcher applied a questionnaire prepared by (30) items within (5) axes.

The results showed that there were no statistically significant differences between the responses of the respondents to the questionnaire according to the Search variables (educational district, functional level, experience) than dissatisfaction with the current situation of the inclusion of slow learning and aspiration to be better in the desired situation.

American Psychological Association (APA)

العنزي، صالح هادي فرحان والعجمي، محمد سعود والعنزي، سلامة عجاج. 2019. تقييم برنامج دمج بطيئي التعلم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين و الإداريين في مدارس الدمج بالتعليم العام بين الواقع و المأمول بدولة الكويت. مجلة التربية،مج. 2019، ع. 181، ج. 3، ص ص. 213-244.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1077348

Modern Language Association (MLA)

العنزي، صالح هادي فرحان....[و آخرون]. تقييم برنامج دمج بطيئي التعلم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين و الإداريين في مدارس الدمج بالتعليم العام بين الواقع و المأمول بدولة الكويت. مجلة التربية ع. 181، ج. 3 (كانون الثاني 2019)، ص ص. 213-244.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1077348

American Medical Association (AMA)

العنزي، صالح هادي فرحان والعجمي، محمد سعود والعنزي، سلامة عجاج. تقييم برنامج دمج بطيئي التعلم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين و الإداريين في مدارس الدمج بالتعليم العام بين الواقع و المأمول بدولة الكويت. مجلة التربية. 2019. مج. 2019، ع. 181، ج. 3، ص ص. 213-244.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1077348

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 242-244

Record ID

BIM-1077348