مدى فعالية البيع عن طريق عقد حفظ الحق و جزاءات إخلال المرقي العقاري بالتزاماته : دراسة تطبيقية على ضوء القانون 11-04

Other Title(s)

The effectiveness of sale through the reservation contract and the penalties for breaching the real estate dealer for his obligations

Time cited in Arcif : 
1

Author

سنوسي، علي

Source

مجلة التعمير و البناء

Issue

Vol. 3, Issue 2 (30 Jun. 2019), pp.90-116, 27 p.

Publisher

Ibn Khaldoun University Tiaret

Publication Date

2019-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

27

Main Subjects

Law

Topics

Abstract AR

مدى فعالية البيع عن طريق عقد حفظ الحق و جزاءات اخلال المرقي العقاري بالتزاماته - دراسة تطبيقية على ضوء القانون 11-04 –علي سنوسي، في إطار مواجهة أزمة السكن التي عرفتها الجزائر و ما زالت تعرفها كان لا بد على المشرع من تنويع عقود و تقنيات التدخل في سوق الترقية العقارية فإلى جانب عقد البيع الذي يبقى الأداة القانونية الطبيعية لنقل الملكية العقارية أقر المشرع أنماطا جديدة للبيع و يعد عقد حفظ الحق أحد أبرز الآليات في مجال الترقية العقارية من خلال هذه الدراسة نحاول البحث عن أهم ما يثيره هذا العقد من إشكالات و خاصة منها: ماهيته طبيعته القانونية أهميته العملية و الالتزامات التي يرتبها على طرفيه و ما جزاء الإخلال بهذه الالتزامات

Abstract EN

As a step to face the growing housing shortage that Algeria knew and is still knowing, the legislator had to diversify the techniques of intervention on the market of the real-estate development.

Next to the sale contract, which remains the legal ordinary means to the transfer of the real estate property, the legislator approved new methods of sale.

The booking contract occupies a special place in the field of the real-estate development.

Through this study, we tried to look for the most important stakes that arouses this type of contract, in particular: its definition, its characteristics, its conditions, its legal nature, its importance and requirements as well.

American Psychological Association (APA)

سنوسي، علي. 2019. مدى فعالية البيع عن طريق عقد حفظ الحق و جزاءات إخلال المرقي العقاري بالتزاماته : دراسة تطبيقية على ضوء القانون 11-04. مجلة التعمير و البناء،مج. 3، ع. 2، ص ص. 90-116.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1083597

Modern Language Association (MLA)

سنوسي، علي. مدى فعالية البيع عن طريق عقد حفظ الحق و جزاءات إخلال المرقي العقاري بالتزاماته : دراسة تطبيقية على ضوء القانون 11-04. مجلة التعمير و البناء مج. 3، ع. 2 (حزيران 2019)، ص ص. 90-116.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1083597

American Medical Association (AMA)

سنوسي، علي. مدى فعالية البيع عن طريق عقد حفظ الحق و جزاءات إخلال المرقي العقاري بالتزاماته : دراسة تطبيقية على ضوء القانون 11-04. مجلة التعمير و البناء. 2019. مج. 3، ع. 2، ص ص. 90-116.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1083597

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1083597