التعاون الدولي في مجال تسليم المجرمين: دراسة تحليلية على ضوء الاتفاقيات الدولية

Joint Authors

بريشي، بلقاسم
محمد سي ناصر

Source

مجلة المستقبل للدراسات القانونية و السياسية

Issue

Vol. 4, Issue 1 (30 Jun. 2020), pp.86-107, 22 p.

Publisher

University Center Aflou Institute of Law and Political Science

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

22

Main Subjects

Law
Political Sciences

Topics

Abstract AR

يعد التعاون الدولي في مجال تسليم المجرمين عاملا مهما في التصدي للجريمة المنظمة العابرة للأوطان لذلك فقد بذلت جهود دولية وإقليمية لملاحقة مرتكبي الجرائم المنظمة وتسليمهم للعدالة وعدم إفلاتهم من العقاب وتمثلت هذه الجهود في التوقيع على عدة اتفاقيات دولية وإقليمية تبين كيفية التعاون الدولي في تسليم المجرمين والآليات المختصة في ذلك سواء على المستوي الدولي أو الإقليمي ومنه أردنا في هذه الورقة البحثية بيان الجهود الدولية والإقليمية التي بذلت في مجال تسليم المجرمين من خلال الاتفاقيات الدولية والاتفاقيات الإقليمية التي أسست في التقنين لتسليم المجرمين سواء على المستوى الدولي أو على المستوى الإقليمي وكذا الآليات الدولية الإقليمية لتسليم المجرمين مهما كانت صور الجرائم المرتكبة ولعل من أهم الاتفاقيات الدولية الاتفاقية الدولية لقمع الإرهاب والاتفاقية الدولية لمكافحة الاتجار الغير المشروع في المخدرات والمؤثرات العقلية وتعد الشرطة الدولية والشرطة الأوربية والعربية من أهم الآليات المختصة في تسليم المجرمين وتقديمهم للمحاكمة وعدم إفلاتهم من العقاب.

Abstract EN

International cooperation in the field of extradtion is an important factor in addressing transnational organized crime, international and regional efforts have therefore been made to prosecute the perpetrators of organized crimes, bring them to justice and not to go unpunished, these efforts have been to sign several international and regional agreements outlining how international cooperation in extradition and the relevant mechanisms both at the international and regional levels, have been signed, we wanted to demonstrate the international effort made in the field of extradition through international conventions established in the legalization of extradition, whether at the international or regional level, as well as international and regional extradition mechanisms whatever the forms of crime commetted perhaps the most important international convention on the suppression of terrorism and the international convention against llicit trafficking in drugs and psychtropic substances, international police are among the most important competent mechanisms in the extradition of criminals and bring them to trial and not to go unpunished.

American Psychological Association (APA)

بريشي، بلقاسم ومحمد سي ناصر. 2020. التعاون الدولي في مجال تسليم المجرمين: دراسة تحليلية على ضوء الاتفاقيات الدولية. مجلة المستقبل للدراسات القانونية و السياسية،مج. 4، ع. 1، ص ص. 86-107.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1093776

Modern Language Association (MLA)

بريشي، بلقاسم ومحمد سي ناصر. التعاون الدولي في مجال تسليم المجرمين: دراسة تحليلية على ضوء الاتفاقيات الدولية. مجلة المستقبل للدراسات القانونية و السياسية مج. 4، ع. 1 (حزيران 2020)، ص ص. 86-107.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1093776

American Medical Association (AMA)

بريشي، بلقاسم ومحمد سي ناصر. التعاون الدولي في مجال تسليم المجرمين: دراسة تحليلية على ضوء الاتفاقيات الدولية. مجلة المستقبل للدراسات القانونية و السياسية. 2020. مج. 4، ع. 1، ص ص. 86-107.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1093776

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1093776