الصحافة الأخلاقية و اتخاذ قرارات النشر الصائبة للصحفيين و المراسلين

Author

بوشيخ، حسينة

Source

مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 11, Issue 2 (31 Dec. 2020), pp.130-140, 11 p.

Publisher

University of Echahid Hamma Lakhdar-el-Oued Faculty of Social and Human Sciences

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

11

Main Subjects

Media and Communication

Topics

Abstract AR

يتطرق هذا المقال إلى مبادئ الصحافة الأخلاقية التي تعتبر توجها مهنيا حديثا يركز على المعايير الأخلاقية كأساس للعمل الصحفي و على الأدلة الإرشادية التي تساعد الصحفيين لاتخاذ قرارات صائبة عند الكتابة و النشر توصف بالأخلاقية.

إذ ينبغي على الصحفيين التحلي بالأخلاق المهنية و مراعاة ضميرهم الإنساني أثناء التغطيات و المعالجات الصحفية و ذلك عبر كل وسائل الإعلام إذ يضطلع الصحفيون بدور مهم في كل جوانب الحياة من السياسة إلى الاقتصاد و الثقافة و الدين و الرياضة و المجتمع.

.

و عليه فإنه من الضروري أن يساهموا في مساعدة الناس من خلال نشر الأخبار و القصص و المعلومات و ليس في أذيتهم لا سيما في عصر الصورة وشبكات التواصل الاجتماعي و التدفق الهائل للمعلومات عبر شبكة الإنترنيت.

Abstract EN

This article discusses the principles of ethical journalism, which is a recent professional orientation that focuses on ethical standards as a basis of journalistic work.

It also concentrates on guides that help journalists take decisions while writing and publishing; decisions are described as ethical.

Journalists should have professional ethics and conscience in during their work in all media.

Journalists play important role in all aspects of life, namely in politics, economy, culture, religion, sport, and society.

Therefore, it is vital to provide people with information and news, and not to hurt them, especially in this era of image and social media.

American Psychological Association (APA)

بوشيخ، حسينة. 2020. الصحافة الأخلاقية و اتخاذ قرارات النشر الصائبة للصحفيين و المراسلين. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 11، ع. 2، ص ص. 130-140.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1095262

Modern Language Association (MLA)

بوشيخ، حسينة. الصحافة الأخلاقية و اتخاذ قرارات النشر الصائبة للصحفيين و المراسلين. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 11، ع. 2 (2020)، ص ص. 130-140.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1095262

American Medical Association (AMA)

بوشيخ، حسينة. الصحافة الأخلاقية و اتخاذ قرارات النشر الصائبة للصحفيين و المراسلين. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2020. مج. 11، ع. 2، ص ص. 130-140.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1095262

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 139-140

Record ID

BIM-1095262