أداء التجارة الفلسطينية الخارجية المنظورة مقارنة بكل من مصر و الأردن و سوريا للفترة 1968-2000

Other Title(s)

The foreseen Palestinian foreign trade performance compared to Egypt, Jordan and Syria for the period 1968-2000

Author

أبو جامع، جابر حسين

Source

مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية

Issue

Vol. 13, Issue 2 (30 Jun. 2005), pp.59-75, 17 p.

Publisher

The Islamic University-Gaza Deanship of Research and Graduate Affairs

Publication Date

2005-06-30

Country of Publication

Palestine (Gaza Strip)

No. of Pages

17

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

ُتقِّيم هذه الدراسة أداء التجارة السلعية الفلسطينية الخارجية خلال العقود الثلاثة الماضية .

و باتباع نموذج معين لعرض الصادر ات تستقصي هذه الدراسة اثر كل من النشاط الاقتصادي ممثلا بالناتج المحلي الإجمالي، و معامل التنافسية، ممث ً لا بمعدل صرف العملة المحلية الحقيقي، و حجم الاستثمارات الكلية على معدل التبادل التجاري الخارجي .

كما تستخدم هذه الدراسة طريقة ترابيع لابراز التفاوت (fixed-effects panel analysis) البيانات القياسية (بانِّل) بإجراء التأثيرات الثابتة في هذا الأداء بين الحالة الفلسطينية و التجارة السلعية الخارجية لعدد من البلدان العربية المجاورة و هي مصر و الأردن و سوري ا.

تشير نتائج التحليل العملية لإجراء التأثيرات الثابتة إلى انخفاض معنوي في الصادرات الفلسطينية، و ذلك تحت تأثير التكامل الاقتصادي الإجباري مع إسرائيل .

و بينما بشكل عام يظهر التحليل القياسي ضعف تأثير النمو في النشاط الاقتصادي على القدرة التصديرية للبلدان الأربعة، فإنه بشكلٍ مميز ُتظهر الدراسة التأثر السلبي لمعدل التبادل التجاري الفلسطيني بالنمو في النشاط الاقتصادي .

و في الوقت الذي تؤثر فيه الاستثمارات بشكل معنوي على معدل التبادل التجاري في كل من مصر و سوريا بشكل واضح، فقد كان هذا التأثر بحجم الاستثمارات الكلية هامشيًا في الحالة الفلسطينية، و ذلك في غياب سياسات اقتصادية مستقلة.

Abstract EN

This study evaluates the performance of Palestinian foreign trade over the past three decades.

Following a specific export modeling it investigates the impact of economic activity, represented by gross domestic product, competitiveness factor, represented by real exchange rate, investment factor, represented by total fixed investments, on trade ratio.

It uses panel analysis methodology throughout fixed-effects procedure to highlight heterogeneity between Palestinian trade and those of a number of neighboring countries, Egypt, Jordan and Syria.

Fixed-effects empirical results denote to a significant decline in Palestinian exports, under the impact of compulsory integration with the Israeli economy.

Generally, empirical results show a weak impact of economic activity on export capabilities for the four countries.

Distinctively, Palestinian trade ratio impacted negatively by the growth of economic activity.

While total investments have a clear significant impact on trade in both Egypt and Syria, they have a marginal one in the Palestinian case, in view of the absence of independent economic policies.

American Psychological Association (APA)

أبو جامع، جابر حسين. 2005. أداء التجارة الفلسطينية الخارجية المنظورة مقارنة بكل من مصر و الأردن و سوريا للفترة 1968-2000. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية،مج. 13، ع. 2، ص ص. 59-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-10959

Modern Language Association (MLA)

أبو جامع، جابر حسين. أداء التجارة الفلسطينية الخارجية المنظورة مقارنة بكل من مصر و الأردن و سوريا للفترة 1968-2000. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية مج. 13، ع. 2 (حزيران 2005)، ص ص. 59-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-10959

American Medical Association (AMA)

أبو جامع، جابر حسين. أداء التجارة الفلسطينية الخارجية المنظورة مقارنة بكل من مصر و الأردن و سوريا للفترة 1968-2000. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية. 2005. مج. 13، ع. 2، ص ص. 59-75.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-10959

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 74-75

Record ID

BIM-10959