أثر استخدام الحمأة في تحسين خواص الترب الرملية في الإقليم الغربي من محافظة البصرة

Other Title(s)

The effect of sludge in improving the properties of sandy soils in the western province of Basrah

Joint Authors

الحسين، رؤى عبد الكريم
الأميري، نجلة جبر محمد
الموسوي، نصر عبد السجاد

Source

مجلة الخليج العربي

Issue

Vol. 47, Issue 3-4 (s+sup) (31 Dec. 2019), pp.210-233, 24 p.

Publisher

University of Basrah Basrah and Arab Gulf Studies Center

Publication Date

2019-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

24

Main Subjects

Earth Sciences, Water and Environment

Topics

Abstract AR

تعد الحمأة مصدرا غنيا بالمواد العضوية التي تجهز التربة بالعناصر الضرورية لنمو النات، كما إن استخدامها يقلل من تكاليف الإنتاج ويحد من استخدام الأسمدة الكيميائية،لا سيما إن ترب منطقة الدراسة تتسم بقلة محتواها من المادة العضوية وافتقارها للعناصر الغذائية وقلة محتواها من الرطوبة الأمر الذي يتطلب إضافة كميات كبيرة من الأسمدة، وقد بينت الدراسة إن استخدام الحمأة الجافة قد حسن من خواص التربة الرملية إذ أدى استخدامها إلى زيادة محتوى التربة من المادة العضوية وانخفاض نسبي في درجة PH و EC فضلا عن زيادة المحتوى الرطوبي للتربة ولخفاض في قيم الكثافة الظاهرية الحقيقية وزيادة المسامية.

Abstract EN

Sludge is a rich source of organic materials that equip the soil with the necessary elements for plant growth.

Its use reduces production costs and reduces the use of chemical fertilizers ،especially if the soil of the study area is characterized by low content of organic matter and lack of nutrients and low moisture content ،which requires the addition of The study showed that the use of dry sludge improved the properties of sandy soils ،which led to an increase in soil organic matter content and a relative decrease in the degree of PH and EC ،values of apparent and real density and increase in porousness.

American Psychological Association (APA)

الحسين، رؤى عبد الكريم والموسوي، نصر عبد السجاد والأميري، نجلة جبر محمد. 2019. أثر استخدام الحمأة في تحسين خواص الترب الرملية في الإقليم الغربي من محافظة البصرة. مجلة الخليج العربي،مج. 47، ع. 3-4 (s+sup)، ص ص. 210-233.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1103952

Modern Language Association (MLA)

الحسين، رؤى عبد الكريم....[و آخرون]. أثر استخدام الحمأة في تحسين خواص الترب الرملية في الإقليم الغربي من محافظة البصرة. مجلة الخليج العربي مج. 47، ع. 3-4 (ملحق العدد الخاص) (كانون الأول 2019)، ص ص. 210-233.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1103952

American Medical Association (AMA)

الحسين، رؤى عبد الكريم والموسوي، نصر عبد السجاد والأميري، نجلة جبر محمد. أثر استخدام الحمأة في تحسين خواص الترب الرملية في الإقليم الغربي من محافظة البصرة. مجلة الخليج العربي. 2019. مج. 47، ع. 3-4 (s+sup)، ص ص. 210-233.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1103952

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 230-233

Record ID

BIM-1103952