دور التعريب في تعزيز الهوية الثقافية في الوطن العربي في ضوء العولمة الإعلامية

Joint Authors

بدران، عبد الله حسين
الحربي، عبد الله شعف عماش

Source

المجلة العلمية لكلية الآداب

Issue

Vol. 24, Issue 78 (30 Apr. 2021), pp.181-230, 50 p.

Publisher

Assuit University Faculty of Arts

Publication Date

2021-04-30

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

50

Main Subjects

Media and Communication

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي يؤديه التعريب في تعزيز الهوية الثقافية في الوطن العربي في ضوء التحديات التي تفرضها العولمة الإعلامية التي يشهدها العالم منذ مدة و الانتشار الهائل الذي تشهده ارتباطا بانتشار وسائل الإعلام و تمتد آثاره إلى أقاصي الدنيا و أدانيها.

و تسلط الدراسة الضوء على التأثيرات الكبيرة لهذه العولمة على تراجع اللغة العربية في الوطن العربي بصورة عامة و انحسار تأثيرها لدى الأجيال و لا سيما فيما يتعلق بموضوع التعريب و استخدام الكلمات المعربة على صعيد المناهج الجامعية و الطلبة الذين يدرسون في الكليات و الجامعات و المعاهد العليا.

و تركز الدراسة على أهمية التعريب و دوره و عناصره و على تعريف الهوية الثقافية و عناصرها و خصائصها المتنوعة إضافة إلى ماهية العولمة الإعلامية و خصائصها و أنواعها و تأثيراتها المختلفة على التعريب.

Abstract EN

This study aims to know the role that Arabization plays in strengthening the cultural identity in the Arab world, in light of the challenges posed by the media globalization that the world has been witnessing for some time, and the tremendous spread it is witnessing in connection with the spread of the media, and this spread has effects that extend to the ends of the world and its lowest.

The study sheds light on the great effects of this globalization on the decline of the Arabic language in the Arab world in general, and its diminishing effect on the generations, especially with regard to the issue of Arabization and the use of Arabic words at the university curriculum level and for students studying in colleges, universities and higher institutes.

The study focuses on the importance of Arabization, its role and its elements, and on defining the cultural identity and its various elements and characteristics, in addition to what is media globalization, its characteristics, types, and its various effects on Arabization.

American Psychological Association (APA)

الحربي، عبد الله شعف عماش وبدران، عبد الله حسين. 2021. دور التعريب في تعزيز الهوية الثقافية في الوطن العربي في ضوء العولمة الإعلامية. المجلة العلمية لكلية الآداب،مج. 24، ع. 78، ص ص. 181-230.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1136176

Modern Language Association (MLA)

الحربي، عبد الله شعف عماش وبدران، عبد الله حسين. دور التعريب في تعزيز الهوية الثقافية في الوطن العربي في ضوء العولمة الإعلامية. المجلة العلمية لكلية الآداب مج. 24، ع. 78 (نيسان 2021)، ص ص. 181-230.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1136176

American Medical Association (AMA)

الحربي، عبد الله شعف عماش وبدران، عبد الله حسين. دور التعريب في تعزيز الهوية الثقافية في الوطن العربي في ضوء العولمة الإعلامية. المجلة العلمية لكلية الآداب. 2021. مج. 24، ع. 78، ص ص. 181-230.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1136176

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 326-330

Record ID

BIM-1136176