البعد المذهبي في ثورة القبائل الغمارية في العهد الموحدي و خدمة الغماريين المتواصلة للمذهب المالكي

Other Title(s)

The doctrinal dimension in Ghmari tribal revolution in the era of Muwahids and Ghmaris’ continuous service of Maliki doctrine

Author

المودن، موسى

Source

مجلة ذخائر للعلوم الإنسانية

Issue

Vol. 2019, Issue 6 (31 Dec. 2019), pp.144-162, 19 p.

Publisher

Fatima Al-Fahriya Center for Research and Studies (Mafad)

Publication Date

2019-12-31

Country of Publication

Morocco

No. of Pages

19

Main Subjects

History and Geography
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

نعرض من خلال هذا البحث ملامح من ثورة القبائل الغمارية على الدعوة الموحدية في القرن السادس الهجري العاشر الميلادي، زمان أفول الدولة المرابطية واعتلاء الدولة الموحدية لسدة الحكم، و ما اعترى المرحلة من صراع مستميت على السلطة، كانت القبيلة الغمارية فاعلا أساسيا فيها، إذ عبرت القبيلة الغمارية عن الرفض المطلق للدعوة الموحدية، التي رأتها ضربا في اللحمة الدينية للمغاربة.

فانبرى لهذه الثورة مجموعة من الأعلام، كان على رأسهم الشيخ الجليل و الفقيه العالم القاضي عياض السبتي الغماري، و الذي عبر من خلال ثورته الأولى و الثانية عن تمسك الغمارين سواء من أهل البادية، أو المدن عن الرفض المطلق للمساس بالأمن الروحي و العقائدي للمغاربة، فكان لهذا الرفض ثمن باهض دفعه الكثير ممن وقفوا ضد هذه الدعوة.

يهدف هذا البحث إجمالا إلى تسليط الضوء على مظاهر تمسك الأمة المغربية (الغماريين) بالمذهب المالكي، و رفضهم المطلق لدعوة الموحدين و ما جاءت به من مستجدات في الفكر و العقيدة، و كذا دفاعهم المستميت عنها، و وقوفهم جنبا إلى جنب-علماء و قبائل و أفراد-في وجه المساس بسلامة المعتقد و الأمن الروحي لما أجمع عليه المغاربة و اعتبروه أساسا لوحدتهم و توجههم العقدي و الفكري و المذهبي.

Abstract EN

Features of Ghamari tribe’s revolution on the call of Almohadism in the sixth Hijri century (10th Gregorian century) are highly discussed in this piece of research.

The decline time of Almoravid state and the rise of Almohad state to power; a stage of the struggle for power in which Ghamari tribe was an essential actor.

Ghamari tribe showed absolute rejection to Almohad call that was seen as a blow to the religious fabric of the Moroccans.

This revolution was led by a group of scholars headed by the great Sheikh and jurisprudential scholar Ayyad al-Sveti al-Ghamari who expressed through his first and second revolution the adherence of both rural and urban areas to absolute rejection to wrongly misrepresent spiritual and ideological security of Moroccans.

Many of those who were against this call, were harshly faced in the battle area.

This research aims to shed light on the manifestations of Moroccan nation’s adherence to Maliki doctrine and their absolute rejection to Almohad’s call along with defending (as tribes, scientists and individuals) for spiritual security and clean belief.

Moroccans unanimously considered that as a consensus for their unity, ideological, intellectual and doctrinal orientation.

American Psychological Association (APA)

المودن، موسى. 2019. البعد المذهبي في ثورة القبائل الغمارية في العهد الموحدي و خدمة الغماريين المتواصلة للمذهب المالكي. مجلة ذخائر للعلوم الإنسانية،مج. 2019، ع. 6، ص ص. 144-162.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1191203

Modern Language Association (MLA)

المودن، موسى. البعد المذهبي في ثورة القبائل الغمارية في العهد الموحدي و خدمة الغماريين المتواصلة للمذهب المالكي. مجلة ذخائر للعلوم الإنسانية ع. 6 (كانون الأول 2019)، ص ص. 144-162.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1191203

American Medical Association (AMA)

المودن، موسى. البعد المذهبي في ثورة القبائل الغمارية في العهد الموحدي و خدمة الغماريين المتواصلة للمذهب المالكي. مجلة ذخائر للعلوم الإنسانية. 2019. مج. 2019، ع. 6، ص ص. 144-162.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1191203

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1191203