التباين المكاني للحالة التعليمية للسكان و مدى انتشار البطالة بين مخرجاته في المملكة العربية السعودية : دراسة في جغرافية السكان

Other Title(s)

The spatial variation of the educational status of the population and the extent of unemployment among its outputs in the Kingdom of Saudi Arabia : a study in population geography

Joint Authors

الحربي، نوال بنت حجي حمود
الشمري، يوسف شرعان غثيث

Source

المجلة العربية للدراسات الجغرافية

Issue

Vol. 4, Issue 9 (30 Apr. 2021), pp.199-232, 34 p.

Publisher

The Arab Institution for Education Science and Art

Publication Date

2021-04-30

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

34

Main Subjects

History and Geography

Topics

Abstract AR

يعد التعليم أحد المتغيرات الهامة و المؤثرة في خصائص السكان ديموغرافيا و اجتماعيا و التعليم يعني الكثير لدراسي جغرافية السكان فهو أحد معايير التنمية الاقتصادية و الاجتماعية في المنطقة.

و تغير نسبة التعليم تعد مؤشرا لمدى التقدم الذي حققته الدول و من ثم فإن دراسة نمط التعليم في منطقة ما يساعد على فهم جغرافية سكانها.

و نظرا لأهمية التعليم أصبح أحد الأهداف الرئيسية للتنمية في جميع البلدان.

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الحالة التعليمية للسكان في المملكة العربية السعودية في عام 2010 م و إبراز التباين المكاني للحالة التعليمية للسكان في المملكة العربية السعودية.

وقد اعتمدت الدراسة بشكل رئيس على بيانات التعداد العام للسكان و المساكن وتمت الإفادة من عدد من الأساليب الإحصائية و اتضح من نتائج الدراسة أن الحالة التعليمية في المملكة العربية السعودية شهدت تغيرا كبيرا و تحسنا واضحا خلال العقود الثلاثة الماضية.

فقد انخفضت مثلا نسبة الأمية من مستويات مرتفعة جدا تصل إلى 60% في عام 1394 ه إلى مستويات معقولة (10 %) في عام 2010 م كما تبين وجود تفاوت في التركيب التعليمي بحسب النوع أيضا تشير البيانات إن نسبة حملة الشهادات الجامعية فما فوق لا يمثلون إلا نسبة قليلة لا تتجاوز (11%).

كذلك يبدو أن هنالك تباينا مكانيا كبيرا بين المناطق سواء في نسب الأمية أو نسب المتعلمين على مختلف فئاتهم و مؤهلاتهم.

وقد تمخض عن الدراسة عدد من التوصيات المهمة.

Abstract EN

Education is one of the important and influencing variables in the demographic and social characteristics of the population, and education means a lot to the study of population geography, as it is one of the criteria for economic and social development in the region.

The change in the education rate is an indicator of the extent of the progress achieved by the countries.

Therefore, studying the pattern of education in a region helps to understand the geography of its population.

Given the importance of education, it has become one of the main goals of development in all countries.

This study aims to identify the educational status of the population in the Kingdom of Saudi Arabia in the year 2010 AD, and highlight the spatial variation of the educational status of the population in the Kingdom of Saudi Arabia.

The study relied mainly on the data of the general population and housing census, and a number of statistical methods were used, and it became clear from the results of the study that the educational situation in the Kingdom of Saudi Arabia has witnessed a significant change and clear improvement during the past three decades.

For example, the illiteracy rate decreased from very high levels, reaching 60% in 1394 AH to reasonable levels (10%) in 2010, and it was found that there is a disparity in the educational composition according to gender.

Or the proportions of educated people of different categories and qualifications.

The study resulted in a number of important recommendations.

American Psychological Association (APA)

الحربي، نوال بنت حجي حمود والشمري، يوسف شرعان غثيث. 2021. التباين المكاني للحالة التعليمية للسكان و مدى انتشار البطالة بين مخرجاته في المملكة العربية السعودية : دراسة في جغرافية السكان. المجلة العربية للدراسات الجغرافية،مج. 4، ع. 9، ص ص. 199-232.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1198396

Modern Language Association (MLA)

الحربي، نوال بنت حجي حمود والشمري، يوسف شرعان غثيث. التباين المكاني للحالة التعليمية للسكان و مدى انتشار البطالة بين مخرجاته في المملكة العربية السعودية : دراسة في جغرافية السكان. المجلة العربية للدراسات الجغرافية مج. 4، ع. 9 (نيسان 2021)، ص ص. 199-232.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1198396

American Medical Association (AMA)

الحربي، نوال بنت حجي حمود والشمري، يوسف شرعان غثيث. التباين المكاني للحالة التعليمية للسكان و مدى انتشار البطالة بين مخرجاته في المملكة العربية السعودية : دراسة في جغرافية السكان. المجلة العربية للدراسات الجغرافية. 2021. مج. 4، ع. 9، ص ص. 199-232.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1198396

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 231-232

Record ID

BIM-1198396