دور المكتبات العامة في الحد من ظاهرة المخدرات

Other Title(s)

The role of public libraries in reducing the phenomenon of drugs

Joint Authors

قيرع، فتحي
قيرع، الطيب

Source

مجلة سوسيولوجيا للدراسات و البحوث الاجتماعية

Issue

Vol. 2018, Issue 5 (31 Dec. 2018), pp.502-516, 15 p.

Publisher

Ziane Achour University of Djelfa

Publication Date

2018-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

15

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work
Library Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة إلى التعريف بماهية المكتبة العامة و التي تعتبر مؤسسة فاعلة و عاملة فهي تستطيع أن تسطر العديد من النشاطات وفق ما تتطلبه الظروف الاجتماعية السائدة و حتى تؤدي المكتبة العامة المهمة الاجتماعية المسندة إليها لابد من وجود آليات تنسيق و عمل بين جميع الهيئات من أجل عمل برنامج و تسطير استراتيجيات للحد من الآفات الاجتماعية المنتشرة في المجتمع المحلي على رأسها آفة المخدرات التي تشكل تهديدا خطيرا على كيان المجتمع و مستقبله فلقد أصبحت بمثابة مصدر قلق سواء للفرد أو المجتمع و على هذا الأساس ظهرت الحاجة الماسة لدور الهيئات المختصة و الجمعيات الناشطة من أجل مكافحة هذا التهديد الذي انتشر بسرعة قياسية في أوساط المجتمعات المحلية، و الجزائر كغيرها من الدول عرفت قفزة نوعية في مجال مكافحة المخدرات و ذلك عن طريق إنشاء مؤسسات متخصصة في هذا المجال و التي بدورها تضع آليات تطبيقية للتنسيق بين جميع الهيئات العمومية لاتخاذ جميع التدابير الوقائية و العلاجية من خلال برامج تحسيسية و ملتقيات وطنية و دولية و دورات تكوينية، فالكل أصبح معنيا بموضوع المخدرات لتحقيق نتائج إيجابية بناء على برامج متنوعة و هادفة.

Abstract EN

The aim of the study is to introduce the library which is an active and active institution.

It can lay down many activities according to the prevailing social conditions.

The Public Library also has the task assigned to it.

Strategies to reduce the social pests spread in the community, especially the scourge of drugs, which pose a serious threat to the society and its future, has become a source of concern for both the individual and the society.

Algeria, like other countries, has known a quantum leap in the fight against drugs through the establishment of specialized institutions in this field, which in turn put in place mechanisms for coordination among all public bodies to take all preventive and curative measures.

Through awareness programs and national and international meetings and training courses, everyone became involved in the subject of drugs to achieve positive results based on various programs and purpose.

American Psychological Association (APA)

قيرع، فتحي وقيرع، الطيب. 2018. دور المكتبات العامة في الحد من ظاهرة المخدرات. مجلة سوسيولوجيا للدراسات و البحوث الاجتماعية،مج. 2018، ع. 5، ص ص. 502-516.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1199679

Modern Language Association (MLA)

قيرع، فتحي وقيرع، الطيب. دور المكتبات العامة في الحد من ظاهرة المخدرات. مجلة سوسيولوجيا للدراسات و البحوث الاجتماعية ع. 5 (كانون الأول 2018)، ص ص. 502-516.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1199679

American Medical Association (AMA)

قيرع، فتحي وقيرع، الطيب. دور المكتبات العامة في الحد من ظاهرة المخدرات. مجلة سوسيولوجيا للدراسات و البحوث الاجتماعية. 2018. مج. 2018، ع. 5، ص ص. 502-516.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1199679

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 516

Record ID

BIM-1199679