دور التجديد الاستراتيجي في تعزيز الإبداع التنظيمي : دراسة تحليلية لآراء عينة من الموظفين في الشركة العامة لصناعة الأدوية في سامراء

Other Title(s)

The role of strategic renewal in promoting organizational innovation : an analytical study of the opinions of a sample of employees at the general company for the pharmaceutical industry in Samarra

Joint Authors

العيساوي، هادي مران أحمد
إيمان موفق عمر
الجنابي، سيف محمد إسماعيل

Source

مجلة تنمية الرافدين

Issue

Vol. 39, Issue 127 (30 Sep. 2020), pp.123-144, 22 p.

Publisher

University of Mosul College of Administration and Economic

Publication Date

2020-09-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

22

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

يهدف البحث إلى تحديد دور التجديد الاستراتيجي في تعزيز الإبداع التنظيمي لدى عينة مختارة من موظفي الشركة العامة لصناعة الأدوية و المستلزمات الطبية في سامراء، و تتمحور مشكلة البحث بصعوبة نجاح المشهد التنافسي بسبب التطورات المتسارعة التي تشهدها بيئة الأعمال المعاصرة، و قد تم اعتماد مخطط افتراضي حددت من خلاله أهداف البحث و فرضياته و استخدم المنهج الوصفي و التحليلي من أجل بلوغ إلى النتائج، و كانت استمارة الاستبانة أحد الوسائل الاحصائية المستخدمة في جمع البيانات و المعلومات المتعلقة بالجانب الميداني للبحث، و جرى اختيار الشركة العامة لصناعة الأدوية و المستلزمات الطبية في سامراء ميدانا للبحث، و تم استطلاع آراء (25%) من موظفي الشركة المذكورة، و خرج البحث بجملة من الاستنتاجات و التوصيات كان من أهمها كلما زاد توجه الشركة عينة البحث إلى تبني التجديد الاستراتيجي أسهم ذلك في تعزيز قدرات الشركة على تقديم منتجات أفضل لزبائنها .

Abstract EN

The research aims to define the role of strategic Renewal in promoting organizational Innovation among a selected sample of employees of the General Company for the manufacture of medicines and medical supplies in Samarra, The research problem revolves around the difficulty of the success of the competitive scene due to the rapid developments in the contemporary business environment.

A hypothetical scheme has been adopted through which the research objectives and hypotheses were defined and the descriptive and analytical method was used in order to reach the results.

The questionnaire was one of the statistical methods used to collect data and information related to the field aspect of the research, The views of (25%) of the employees of the mentioned company were explored, and the research came out with a set of conclusions and recommendations, one of the most important of which was the more the company directed the research sample to adopt the strategic renewal whenever it contributed to enhancing the company's capabilities to provide better products to its customers

American Psychological Association (APA)

إيمان موفق عمر والجنابي، سيف محمد إسماعيل والعيساوي، هادي مران أحمد. 2020. دور التجديد الاستراتيجي في تعزيز الإبداع التنظيمي : دراسة تحليلية لآراء عينة من الموظفين في الشركة العامة لصناعة الأدوية في سامراء. مجلة تنمية الرافدين،مج. 39، ع. 127، ص ص. 123-144.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1221342

Modern Language Association (MLA)

إيمان موفق عمر....[و آخرون]. دور التجديد الاستراتيجي في تعزيز الإبداع التنظيمي : دراسة تحليلية لآراء عينة من الموظفين في الشركة العامة لصناعة الأدوية في سامراء. مجلة تنمية الرافدين مج. 39، ع. 127 (أيلول 2020)، ص ص. 123-144.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1221342

American Medical Association (AMA)

إيمان موفق عمر والجنابي، سيف محمد إسماعيل والعيساوي، هادي مران أحمد. دور التجديد الاستراتيجي في تعزيز الإبداع التنظيمي : دراسة تحليلية لآراء عينة من الموظفين في الشركة العامة لصناعة الأدوية في سامراء. مجلة تنمية الرافدين. 2020. مج. 39، ع. 127، ص ص. 123-144.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1221342

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 141-144

Record ID

BIM-1221342