أهمية التنويع الاقتصادي كاستراتجيية للتقليص من التبعية للموارد النفطية في الدول العربية : تجربة المملكة العربية السعودية

Joint Authors

النعماوي، أمينة
بابا أحمد، عبد المجيد

Source

مجلة الاقتصاد و إدارة الأعمال

Issue

Vol. 1, Issue 5 (31 Dec. 2017), pp.15-28, 14 p.

Publisher

University of Ahmed Draia Faculty of Economics Management and Commercial Sciences

Publication Date

2017-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

14

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التنويع الاقتصادي كآلية للحد من التبعية للقطاع النفطي في الدول الريعية، بالنظر لأضرار الناشئة عن الاعتماد على النفط كمورد وحيد لإيرادات مما يجعل الاقتصاد رهينة تقلبات أسعاره، لذا لجأت العديد من الدول النفطية إلى التوجه نحو تنويع الهياكل الاقتصادية من بينها المملكة العربية السعودية و ذلك منذ سنة 1970 حيث نصت الخطة التنموية الأولى على ضرورة تنويع القاعدة الاقتصادية، لتتوالى الجهود بعدها ضمن كل خطط التنمية الخماسية من خلال آليات عديدة تتماشى ومتطلبات الأوضاع الاقتصادية، إلى غاية سنة 2016 بإعلان المملكة العربية السعودية عن "رؤية 2030" التي عززت من مكانة الاقتصاد السعودي.

Abstract EN

This study aims to display the role of economic diversification as a mechanism to reduce dependence on the oil sector in the income states.

Despite of damages resulting from dependence on oil as a single source of revenues, which make the economy hostage to price fluctuations.

Many oil countries directed towards diversification of economic structures, especially Saudi Arabia since 1970 when the first development plan focused on the need for the economic base diversification.

Then, to follow the efforts within the all five-years development plans through several mechanisms that are in line with the requirements of economic conditions.

Until 2016 Kingdom of Saudi Arabia announced Vision 2030, which strengthened the statues of the Saudi's economy.

American Psychological Association (APA)

يوسفات، علي والنعماوي، أمينة وبابا أحمد، عبد المجيد. 2017. أهمية التنويع الاقتصادي كاستراتجيية للتقليص من التبعية للموارد النفطية في الدول العربية : تجربة المملكة العربية السعودية. مجلة الاقتصاد و إدارة الأعمال،مج. 1، ع. 5، ص ص. 15-28.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1223180

Modern Language Association (MLA)

يوسفات، علي....[و آخرون]. أهمية التنويع الاقتصادي كاستراتجيية للتقليص من التبعية للموارد النفطية في الدول العربية : تجربة المملكة العربية السعودية. مجلة الاقتصاد و إدارة الأعمال مج. 1، ع. 5 (2017)، ص ص. 15-28.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1223180

American Medical Association (AMA)

يوسفات، علي والنعماوي، أمينة وبابا أحمد، عبد المجيد. أهمية التنويع الاقتصادي كاستراتجيية للتقليص من التبعية للموارد النفطية في الدول العربية : تجربة المملكة العربية السعودية. مجلة الاقتصاد و إدارة الأعمال. 2017. مج. 1، ع. 5، ص ص. 15-28.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1223180

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1223180