تأثير إدارة المخاطر الفاعلة في نجاح المشروعات : دراسة تطبيقية في عينة من مشروعات البناء و التشييد الحكومية و الخاصة في محافظة البصرة

Other Title(s)

The impact of effective critical risk management on projects success

Joint Authors

رعد عبد الجبار عبد النبي
محمد عبود طاهر

Source

دراسات إدارية

Issue

Vol. 13, Issue 27 (31 Dec. 2020), pp.1-26, 26 p.

Publisher

University of Basrah College of Economic and Administration

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

26

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

تقدم هذه الدراسة تأثير تطبيق إدارة المخاطر من وجهة نظر مديري المشروعات و المهندسين العاملين فيها، إذ تستند جميع التحليلات الى خلفية نظرية تتعلق بالمخاطر و إدارة المخاطر في مشروعات البناء، و تعود مشكلة البحث الى جملة العوامل المسببة لفشل و تلكؤ المشروعات ك (ضعف الأعداد لكل مرحلة من مراحل المشروع، و عدم كفاية الوثائق الخاصة بعمليات الرصد و التسجيل، و ضعف أداء مديري المشروعات، و التقديرات غير الدقيقة للتكاليف، و ضعف الاتصالات، و كذلك تجاهل إشارات التحذير للمشروعات التي تكون على و شك الفشل)، من هنا تم تحديد المشكلة بالتساؤل الآتي :- (هل يمكن تحقيق نجاح المشروعات بالاعتماد على إدارة المخاطر الفاعلة ؟)، أما أهمية البحث تتلخص بأهمية نظرية في عرض و مناقشة المستجدات العلمية و الإسهامات المعرفية في مجال إدارة المخاطر، و أما الاهمية التطبيقية فقد اهتمت الدراسة في مناقشة و معالجة مشكلة حقيقية و واقعية استنادا الى ما قدمته الدراسة الاستطلاعية و استمارات الاستبانة الموزعة على المهندسين في المشروعات، أما هدف الدراسة الرئيسي يكمن في اختبار تأثير المتغير المستقل (إدارة المخاطر الفاعلة) في المتغير المعتمد (نجاح المشروعات)، و إن اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة هو وجود تأثير لإدارة المخاطر الفاعلة في نجاح المشروعات، و كذلك وجود تأثير لإدارة المخاطر الفاعلة في أبعاد نجاح المشروعات.

Abstract EN

This study presents the impact of applying risk management from the point of view of project managers and engineers.

All analyzes are based on theoretical background on risk and risk management in construction projects.

The research problem is due to the factors that cause the failure and delay of projects.

Insufficient documentation for monitoring and registration, poor performance of project managers, inaccurate cost estimates, weak communication, and ignoring warning signals for projects that are about to fail).

The problem was thus identified by the following question: The importance of research is of theoretical importance in presenting and discussing scientific developments and knowledge contributions in the field of risk management.

The practical importance of the study was to discuss and deal with a real and realistic problem based on the findings of the exploratory study and the questionnaires distributed to engineers in projects.

The main objective of the study is to test the effect of the independent variable (effective risk management) in the approved variable (success of projects), and the main conclusions of the study is the impact For effective risk management in project success, as well as an effective risk management impact in project success dimensions.

American Psychological Association (APA)

محمد عبود طاهر ورعد عبد الجبار عبد النبي. 2020. تأثير إدارة المخاطر الفاعلة في نجاح المشروعات : دراسة تطبيقية في عينة من مشروعات البناء و التشييد الحكومية و الخاصة في محافظة البصرة. دراسات إدارية،مج. 13، ع. 27، ص ص. 1-26.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1233536

Modern Language Association (MLA)

محمد عبود طاهر ورعد عبد الجبار عبد النبي. تأثير إدارة المخاطر الفاعلة في نجاح المشروعات : دراسة تطبيقية في عينة من مشروعات البناء و التشييد الحكومية و الخاصة في محافظة البصرة. دراسات إدارية مج. 13، ع. 27 (كانون الأول 2020)، ص ص. 1-26.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1233536

American Medical Association (AMA)

محمد عبود طاهر ورعد عبد الجبار عبد النبي. تأثير إدارة المخاطر الفاعلة في نجاح المشروعات : دراسة تطبيقية في عينة من مشروعات البناء و التشييد الحكومية و الخاصة في محافظة البصرة. دراسات إدارية. 2020. مج. 13، ع. 27، ص ص. 1-26.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1233536

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 23-26

Record ID

BIM-1233536