واقع و متطلبات التنمية في المناطق الحدودية الجنوبية للجزائر

Other Title(s)

The reality and requirements of development in the southern border regions of Algeria

Joint Authors

ميموني، بلقاسم
بوجمعة، لهبيل

Source

السياسة العالمية : مجلة أكاديمية نصف سنوية محكمة

Publisher

University of M'hamed Bougara-Boumerdes Laboratory of Political and International Studies

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

14

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Arabic Abstract

تناولت هذه الدراسة واقع التنمية في المناطق الحدودية الجنوبيةحيث تظهر كجهات مهمشة و محرومة من مخصصات عادلة للتنمية في جميع المجالات سواء في البنية التحتية أو التعليم أو الصحة أو تطوير وسائل الإنتاج رغم ما تمتلكه من إمكانيات و ثروات طبيعية و للحد من هذا التفاوت اهتمت السلطات الجزائرية بتحديد النقائص و الصعوبات التي تواجهها هذه المناطق و الإجراءات المزمع تبنيها في المستقبل القريب للحد من الفجوة بينها و بين بقية المناطق

English Abstract

This study attempts to examine the development reality in the southern border regions as marginalized and deprivedlocations from the equitable allocations of the development requirements in all fields, whether in infrastructure, education, health, or developing means of production; this fact is despitetheir embodied possibilities and natural resources.

To reduce this disparity, the Algerian authorities identify the deficiencies and difficulties faced by these regions and the measures to be adopted in the future to reduce the gap between them and the rest of the regions.

Data Type

Conference Papers

Record ID

BIM-1238879

American Psychological Association (APA)

ميموني، بلقاسم وبوجمعة، لهبيل. 2021-06-30. واقع و متطلبات التنمية في المناطق الحدودية الجنوبية للجزائر. الملتقى الوطني الافتراضي حول : التنمية المستدامة في مناطق الظل الحدودية في الجزائر و تأثيرها على الأمن المجتمعي (2021 : الجزائر). . مج. 5، ع. 1 (عدد خاص بمؤتمر) (2021)، ص ص. 154-167.بومرداس، الجزائر : جامعة امحمد بوقرة بومرداس، مخبر الدراسات السياسية و الدولية،.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1238879

Modern Language Association (MLA)

ميموني، بلقاسم وبوجمعة، لهبيل. واقع و متطلبات التنمية في المناطق الحدودية الجنوبية للجزائر. . بومرداس، الجزائر : جامعة امحمد بوقرة بومرداس، مخبر الدراسات السياسية و الدولية،. 2021-06-30.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1238879

American Medical Association (AMA)

ميموني، بلقاسم وبوجمعة، لهبيل. واقع و متطلبات التنمية في المناطق الحدودية الجنوبية للجزائر. . الملتقى الوطني الافتراضي حول : التنمية المستدامة في مناطق الظل الحدودية في الجزائر و تأثيرها على الأمن المجتمعي (2021 : الجزائر).
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1238879