مدى توفر متطلبات التوافق و التطبيق لمعايير المحاسبة الدولية المبنية على أساس الاستحقاق في القطاع العام الفلسطيني

Other Title(s)

The availability of compliance and application requirements for international accounting standards accrual-based in the Palestinian public sector

Joint Authors

مزياني، نور الدين
أبو ريدة، ماهر إبراهيم محمد

Source

مجلة البحوث الاقتصادية والمالية

Issue

Vol. 8, Issue 1 (30 Jun. 2021), pp.316-340, 25 p.

Publisher

Université Larbi Ben M'hidi Oum el-Bouaghi Faculte des Sciences Economiques Commerciales Sciences de Gestion

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

25

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى توفر متطلبات التوافق و التطبيق لمعايير المحاسبة الدولية المبنية على أساس الاستحقاق في القطاع العام الفلسطيني حيث ناقشت هذه الدراسة هذه المتطلبات.

و لتحقيق هذا الهدف اتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لطبيعة الدراسة من خلال تصميم استبانة كأداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة المكون من المراقبين الماليين و المحاسبين في وزارة المالية و ديوان الرقابة المالية و الإدارية في فلسطين و عددهم 75.

وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها توفر كل من البيئة التشريعية و القانونية بالإضافة إلى كادر بشري مؤهل لديه معرفة و إدراك مع وجود دعم واضح من الإدارة العليا لتبني معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام

Abstract EN

This study aims to find out the availability of compliance and application requirements on accrual basis for international accounting standards in the Palestinian public sector.

The two researchers adopt a descriptive-analysis methodology to suit the nature of the study; a questionnaire was designed as a tool for data collection from the study community, which consists of financial controllers and accountants in the Ministry of Finance and State Audit and Administrative Control Bureau in Palestine.

The sample accounts for 75 persons.

The findings indicated the availability of both a legislative and legal environment, and qualified staff with knowledge and skills.

In addition, there is support from senior management for adopting international public sector accounting standards.

American Psychological Association (APA)

أبو ريدة، ماهر إبراهيم محمد ومزياني، نور الدين. 2021. مدى توفر متطلبات التوافق و التطبيق لمعايير المحاسبة الدولية المبنية على أساس الاستحقاق في القطاع العام الفلسطيني. مجلة البحوث الاقتصادية والمالية،مج. 8، ع. 1، ص ص. 316-340.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1250310

Modern Language Association (MLA)

أبو ريدة، ماهر إبراهيم محمد ومزياني، نور الدين. مدى توفر متطلبات التوافق و التطبيق لمعايير المحاسبة الدولية المبنية على أساس الاستحقاق في القطاع العام الفلسطيني. مجلة البحوث الاقتصادية والمالية مج. 8، ع. 1 (حزيران 2021)، ص ص. 316-340.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1250310

American Medical Association (AMA)

أبو ريدة، ماهر إبراهيم محمد ومزياني، نور الدين. مدى توفر متطلبات التوافق و التطبيق لمعايير المحاسبة الدولية المبنية على أساس الاستحقاق في القطاع العام الفلسطيني. مجلة البحوث الاقتصادية والمالية. 2021. مج. 8، ع. 1، ص ص. 316-340.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1250310

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1250310