دور بعض وسائل الاعلام الجديدة في تشكيل اتجاهات المراهقين نحو الثقافة الاسلامية

Other Title(s)

The role of some new media in shaping the trend of adolescents towards the means of Islamic culture

Joint Authors

النجار، جمال عبد الحي عمر
عبد الحميد، إعتماد خلف معبد
سيد، محمد سيد كامل

Source

مجلة دراسات الطفولة

Issue

Vol. 24, Issue 91 (30 Jun. 2021), pp.131-133, 3 p.

Publisher

Ain Shams University Faculty of Graduate Studies for Childhood

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

3

Main Subjects

Media and Communication

Topics

Abstract AR

أتاحت وسائل الإعلام الجديدة آفاقا جديدة لغزارة ما تميزت به من تدفق إعلامي و معلوماتي، و مما تساهم به تلك الوسائل من تأثير على الأفكار و التصورات.

تعتبر وسائل الاعلام الجديدة أداة للمعرفة والتوجيه في مجال نشر الوعي بالثقافة الإسلامية بين المراهقين، لاسيما في ظل المتغيرات المتسارعة التي تشهدها المجتمعات الإسلامية، و وجود تيارات فكرية متناقضة، و ظهور مظاهر هذه التيارات في وسائل الإعلام الدولية المختلفة.

تتلخص مشكلة الدراسة في السؤال التالي ما دور بعض وسائل الاعلام الجديدة في تشكيل اتجاه المراهقين نحو الثقافة الإسلامية؟ تسعى الدراسة إلى تحقيق هدف رئيس و هو التعرف على دور بعض وسائل الإعلام الجديدة في تشكيل اتجاهات المراهقين نحو الثقافة الإسلامية، و عدة أهداف و منها : التعرف على مدى اهتمام و درجة اعتماد المراهقين عينة الدراسة على بعض وسائل الإعلام الجديدة كمصدر للثقافة الإسلامية، والتعرف على مستوى التأثيرات المعرفية والسلوكية والوجدانية واتجاهات المراهقين عينة الدراسة نحو الثقافة الإسلامية من خلال استخدامهم لبعض وسائل الإعلام الجديد.

اعتمد الباحث على فروض مستمدة من نظرية الاعتماد.

تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية من حيث النوع و قد استخدم الباحث المنهج المسحي للوصول إلى الأهداف التي يسعى إلى تحقيقها، كما استخدم الباحث منهج العلاقات الارتباطية الذي يسعى من خلالها إلى كشف العلاقة بين متغيرات البحث.

اعتمدت الدراسة في تطبيق أهدافها و الإجابة على تساؤلاتها على أداة جمع البيانات من خلال تطبيق استمارة استبيان على عينة عشوائية قوامها ٤٠٠ مفردة من جمهور المراهقين من الذكور و الإناث ممن تتراوح أعمارهم بين ١٧و ١٨ سنة الذين يمثلون مجتمع البحث.

Abstract EN

Introduction: The new media opened new horizons for the abundance of the media and information flow that characterized them, and the influence that these media contribute to the ideas and perceptions.

The new media is considered a tool for knowledge and guidance in the field of spreading awareness of Islamic culture among adolescents, especially in light of the rapid changes.

Which Islamic societies are witnessing, and the existence of contradictory intellectual currents, and the appearance of these currents in the various international media.

Problem: The study problem can be summed up: With the following question, what is the role of some new media in the direction of forming adolescents towards culture?, Obtaining the study sample on new media as a source of Islamic culture, Identifying the cognitive, behavioral and emotional forms and following an example of some of these models through their use of some new media, and Use the approach to reach the goals it seeks to achieve, which is the study that seeks to achieve the relationships between the research variables.

The study relied: on applying its objectives and answering the data collection tool by applying a questionnaire to a random sample of 400 individuals from the audience of adolescents from meals and females from a group of ages between 17 and 18 years who represent the research community.

American Psychological Association (APA)

سيد، محمد سيد كامل وعبد الحميد، إعتماد خلف معبد والنجار، جمال عبد الحي عمر. 2021. دور بعض وسائل الاعلام الجديدة في تشكيل اتجاهات المراهقين نحو الثقافة الاسلامية. مجلة دراسات الطفولة،مج. 24، ع. 91، ص ص. 131-133.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1253692

Modern Language Association (MLA)

سيد، محمد سيد كامل....[و آخرون]. دور بعض وسائل الاعلام الجديدة في تشكيل اتجاهات المراهقين نحو الثقافة الاسلامية. مجلة دراسات الطفولة مج. 24، ع. 91 (نيسان / حزيران 2021)، ص ص. 131-133.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1253692

American Medical Association (AMA)

سيد، محمد سيد كامل وعبد الحميد، إعتماد خلف معبد والنجار، جمال عبد الحي عمر. دور بعض وسائل الاعلام الجديدة في تشكيل اتجاهات المراهقين نحو الثقافة الاسلامية. مجلة دراسات الطفولة. 2021. مج. 24، ع. 91، ص ص. 131-133.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1253692

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 133

Record ID

BIM-1253692