الأبعاد التنموية لتدريب المعلمين على التعليم في مجال التغير المناخي في إطار المدرسة الشاملة لمواجهة تحديات القرن الحادي و العشرين

Other Title(s)

Developmental dimensions of teachers training on education in the field of climate change within the framework of the comprehensive school to meet the challenges of the twenty-first century

Time cited in Arcif : 
1

Author

غانم، تفيدة سيد أحمد

Source

المجلة المصرية للتربية العلمية

Issue

Vol. 23, Issue 6 (31 Oct. 2020), pp.41-70, 30 p.

Publisher

Egyptian Association for Science Education

Publication Date

2020-10-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

30

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

يعد التغير المناخى من القضايا المعقدة في القرن الحادى و العشرين و من أولى التحديات التي تواجه التنمية في العالم وفي ضوء ذلك تبرز أهمية دور التربية في تعزيز قدرات التصدي لتغير المناخ و التكيف معه من خلال عدة محاور و تبحث هذه الورقة محور تدريب معلمى التعليم قبل الجامعى على التعليم في مجال التغير المناخى و دعم التدريب في إطار المدرسة الشاملة و مبادرات التعليم البيئي و تستعرض هذه الورقة التغير المناخى و التنمية المستدامة و المدرسة الشاملة و بعض الجهود الأممية في مجال برامج تدريب المعلمين على التعليم في مجال التغير المناخى و تدريب المدارس المنتسبة لليونسكو في إطار منهج المدرسة الشاملة وفي ضوء الدراسة الوصفية توصلت الباحثة إلى تحديد الأبعاد التنموية لتدريب المعلمين بالتعليم قبل الجامعى على التعليم في مجال التغير المناخى و التي تتمثل في: التعليم من أجل التنمية البيئية المستدامة و التعليم في مجال التغير المناخى و التربية من أجل مواجهة الكوارث الطبيعية في إطار المدرسة الشاملة و تحديد مبادئ تدريب المعلمين بالتعليم قبل الجامعى في مجال تعليم التغير المناخى.


Abstract EN

Climate change is considered one of the complex issues in the twenty-first century.

Though, the importance of enhancing the role of education in climate change's mitigation and adaptation capabilities emerges through several axes.

This paper discusses teachers training in pre-university education of education for climate change, and support teacher's training within the framework of comprehensive school, and environmental education initiatives.

This paper reviews climate change, sustainable development, some international efforts in the field of teacher training programs on climate change education, and training schools affiliated with UNESCO within the framework of the comprehensive school curriculum.

Finally, in light of the descriptive study, the researcher reaches to determine the developmental dimensions for training pre-university education teachers on climate change education, which are education for sustainable environmental development, and teaching climate change, and disasters education in comprehensive school framework.

Moreover, define the principles for training pre-university education teachers on climate change education.

American Psychological Association (APA)

غانم، تفيدة سيد أحمد. 2020. الأبعاد التنموية لتدريب المعلمين على التعليم في مجال التغير المناخي في إطار المدرسة الشاملة لمواجهة تحديات القرن الحادي و العشرين. المجلة المصرية للتربية العلمية،مج. 23، ع. 6، ص ص. 41-70.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1261457

Modern Language Association (MLA)

غانم، تفيدة سيد أحمد. الأبعاد التنموية لتدريب المعلمين على التعليم في مجال التغير المناخي في إطار المدرسة الشاملة لمواجهة تحديات القرن الحادي و العشرين. المجلة المصرية للتربية العلمية مج. 23، ع. 6 (تشرين الأول 2020)، ص ص. 41-70.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1261457

American Medical Association (AMA)

غانم، تفيدة سيد أحمد. الأبعاد التنموية لتدريب المعلمين على التعليم في مجال التغير المناخي في إطار المدرسة الشاملة لمواجهة تحديات القرن الحادي و العشرين. المجلة المصرية للتربية العلمية. 2020. مج. 23، ع. 6، ص ص. 41-70.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1261457

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1261457