واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادا إلى النظريات السياسية المعاصرة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم

Joint Authors

العموش، فلاح محمد ندا
الزبون، محمد سليم عودة

Source

مجلة كلية التربية

Issue

Vol. 37, Issue 8 (31 Aug. 2021), pp.243-267, 25 p.

Publisher

Assiut University Faculty of Education

Publication Date

2021-08-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

25

Main Subjects

Media and Communication
Political Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة الحالية الكشف عن واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادا إلى النظريات السياسية المعاصرة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم.

تكونت عينة الدراسة من (400) ( 124طالبا، و 276طالِبة) من طلبة البكالوريوس في الجامعات الأردنية في الأقاليم الثلاث، تم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية.

و لتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير الأداة من خلال تحليل الأدب النظري الذي تناول الموضوع ؛ و بعد أن تم التحقق من دلالات الصدق و الثبات، تم تطبيقها على العينة.

أظهرت نتائج السؤال الأول أن المتوسطات الحسابية لواقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية تراوحت ما بين (3.67-4.28) و مستواها مرتفع.

كما أظهرت نتائج السؤال الثاني ؛ وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس و لصالح الإناث، و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير الكلية و السنة الدراسية، و قد أظهرت نتائج السؤال الثالث أن المتوسطات الحسابية لإجابات أفراد عينة الدراسة عن فقرات التحديات التي تواجه الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية تراوحت ما بين (3.80-4.14) و مستواها مرتفع.

Abstract EN

The current study aims to reveal the reality of the role of the media in developing awareness of political participation among Jordanian university students based on contemporary political theories from the students' point of view themselves.

The study sample consisted of (400) students (124 males and 276 females) students from undergraduate students in Jordanian universities in the three regions, were selected by stratified sampling method.

To achieve the objectives of the study, the tool was developed by analyzing the theoretical literature that dealt with the subject; After verifying the indications of validity and reliability, they were applied to the sample.

The results of the first question showed that the averages of the reality of the role of the media in developing awareness of political participation ranged between(3.67-4.28) and its level is high,.

The results of the second question also showed; There are statistically significant differences due to the gender variable in favor of females, and there are no statistically significant differences due to according to the variable of the college and the academic year.

The results of the third question showed that the arithmetic averages of the answers of the study sample members to the challenges facing the media in developing awareness of political participation ranged between (3.80-4.14) and its level is high.

American Psychological Association (APA)

العموش، فلاح محمد ندا والزبون، محمد سليم عودة. 2021. واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادا إلى النظريات السياسية المعاصرة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. مجلة كلية التربية،مج. 37، ع. 8، ص ص. 243-267.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1262278

Modern Language Association (MLA)

العموش، فلاح محمد ندا والزبون، محمد سليم عودة. واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادا إلى النظريات السياسية المعاصرة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. مجلة كلية التربية مج. 37، ع. 8 (آب 2021)، ص ص. 243-267.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1262278

American Medical Association (AMA)

العموش، فلاح محمد ندا والزبون، محمد سليم عودة. واقع دور وسائل الإعلام في تنمية الوعي بالمشاركة السياسية لدى طلبة الجامعات الأردنية استنادا إلى النظريات السياسية المعاصرة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. مجلة كلية التربية. 2021. مج. 37، ع. 8، ص ص. 243-267.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1262278

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 266-267

Record ID

BIM-1262278