المدرسة الإنجليزية : الصوت المنسي في العلاقات الدولية

Other Title(s)

The English school : the forgotten voicein international relations

Author

الطاهر، عديلة محمد

Source

مجلة الحقوق و العلوم السياسية

Issue

Vol. 8, Issue 2 (31 Dec. 2021), pp.212-225, 14 p.

Publisher

Université Abbès Laghrour Khenchela Faculté de Droit et des Sciences Politiques

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

14

Main Subjects

Law
Political Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة إلى نفض الغبار عن مدرسة عريقة في التنظير للعلاقات الدولية، جرى تهميشها في مختلف المقررات الدراسية، و في الكتب الأكاديمية و المرجعية في تخصص العلاقات الدولية بمسمياته المختلفة.

و رغم أطروحاتها المنادية بعدم الإستقطاب و الإنحياز إلى أطروحات الواقعيين التي أعلت من شأن مفهوم القوة، أو إلى أطروحات الليبراليين التي راهنت على دور القانون و الأخلاقيات الدولية؛ إلا أنها دائما ما صنفت في خانة "الواقعية المخففة" أو "الرخوة".

على المستوى الإمبريقي، أثبتت نهاية الحرب الباردة، و ما تلاها من أحداث، صحة ما ذهب إليه أنصار المدرسة الإنجليزية من أن الصراع بين القوة و القانون (الأخلاق) في العلاقات الدولية هو صراع أبدي، و أن الإقتصار على أحدهما في فهم و تحليل السياسات الدولية سوف يقود إلى نتائج مضللة.

Abstract EN

This study aims to introduce the contributions of the English School in international relations, which called for non-polarization and bias of the realists' theses that focused on the concept of force, or the theses of liberals that relied on the role of international law and ethics.

Yet it is categorized as "soft realism".

Empirically, the end of the Cold War and the events that followed proved correct what the proponents of the English School argued that the struggle between force and law (morality) in international relations is an eternal struggle, and that focusing on one of them in understanding and analyzing international politics will lead to misleading results.

American Psychological Association (APA)

الطاهر، عديلة محمد. 2021. المدرسة الإنجليزية : الصوت المنسي في العلاقات الدولية. مجلة الحقوق و العلوم السياسية،مج. 8، ع. 2، ص ص. 212-225.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1272532

Modern Language Association (MLA)

الطاهر، عديلة محمد. المدرسة الإنجليزية : الصوت المنسي في العلاقات الدولية. مجلة الحقوق و العلوم السياسية مج. 8، ع. 2 (2021)، ص ص. 212-225.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1272532

American Medical Association (AMA)

الطاهر، عديلة محمد. المدرسة الإنجليزية : الصوت المنسي في العلاقات الدولية. مجلة الحقوق و العلوم السياسية. 2021. مج. 8، ع. 2، ص ص. 212-225.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1272532

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1272532