دراسة تحليلية للمشاكل المتعلقة بالأصول الثابتة و إهلاكاتها بين التشريع الضريبي و معايير المحاسبة المصرية

Other Title(s)

An analytical study of the problems related to fixed assets and their depreciation between tax legislation and Egyptian accounting standards

Author

الجبلي، وليد سمير عبد العظيم

Source

المجلة الجزائرية للدراسات المحاسبية و المالية

Issue

Vol. 7, Issue 1 (30 Jun. 2021), pp.13-29, 17 p.

Publisher

Kasdi Merbah University Faculty of Economics Commercial Sciences and Management Sciences

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

17

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة إلى دراسة أهم المشكلات المحاسبية و الضريبية المرتبطة بالأصول الثابتة و الناتجة عن عدم الاتساق بين معايير المحاسبة المصرية و أحكام التشريع الضريبي مع وضع مقترحات لعلاجها و قد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن المشرع الضريبي قد أحدث نوعا من عدم الاتساق بين أحكام التشريع الضريبي و معايير المحاسبة المصرية، و قد اتضح ذلك من خلال ما يلي : أن أحكام التشريع الضريبي تتعارض في تطبيق أحكامها بالنسبة للإهلاك مع ما نصت عليه معايير المحاسبة المصرية، على الرغم من أن المشرع الضريبي وفقا لحكم المادة (17) من القانون قد أشار إلى تحديد صافي الربح من خلال قائمة الدخل المعدة وفقا لمعايير المحاسبة المصرية.

لم تتناول أحكام التشريع الضريبي المعالجة الضريبية لاضمحلال قيمة الأصول طويلة الأجل و خسائر الاضمحلال الناتجة عنها في حين أنه يتم الاعتراف بخسائر الاضمحلال في قيمة الأصول وفقا لمعايير المحاسبة المصرية.

وفقا لأحكام التشريع الضريبي يتم إهلاك الأصول المعنوية بما فيها الشهرة بمعدل (10%) سنويا، في حين أنه وفقا لمعايير المحاسبة المصرية لا يجوز حساب استهلاك للشهرة و إنما يجري لها اختبار انخفاض القيمة الذي يحمل على قائمة الدخل، و يؤدي هذا الاختلاف بين المعايير المحاسبية و أحكام التشريع الضريبي إلى أثار ضريبية مختلفة على صافي الربح الضريبي.

Abstract EN

The study aims to achieve a kind of consistency between the Egyptian accounting standards and the provisions of the income tax law by studying the most important accounting and tax problems related to fixed assets resulting from the inconsistency between the Egyptian accounting standards and the provisions of tax legislation with the development of proposals to treat them, and the study reached a set of results The most important of them is that the tax legislator has created a kind of inconsistency between the provisions of tax legislation and Egyptian accounting standards, and this was evident through the provisions of tax legislation that conflict in the application of its provisions regarding depreciation with what was stipulated in the Egyptian accounting standards, although the tax legislator in accordance with the provision of Article (17) of the law has referred to determining the net profit through the income statement prepared in accordance with Egyptian accounting standards.

The provisions of the tax legislation did not addess the tax treatment of impairment in the value of long-term assets and the resulting impairment losses, while impairment losses are recognized in the value of assets in accordance with Egyptian accounting standards.

American Psychological Association (APA)

الجبلي، وليد سمير عبد العظيم. 2021. دراسة تحليلية للمشاكل المتعلقة بالأصول الثابتة و إهلاكاتها بين التشريع الضريبي و معايير المحاسبة المصرية. المجلة الجزائرية للدراسات المحاسبية و المالية،مج. 7، ع. 1، ص ص. 13-29.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1277298

Modern Language Association (MLA)

الجبلي، وليد سمير عبد العظيم. دراسة تحليلية للمشاكل المتعلقة بالأصول الثابتة و إهلاكاتها بين التشريع الضريبي و معايير المحاسبة المصرية. المجلة الجزائرية للدراسات المحاسبية و المالية مج. 7، ع. 1 (2021)، ص ص. 13-29.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1277298

American Medical Association (AMA)

الجبلي، وليد سمير عبد العظيم. دراسة تحليلية للمشاكل المتعلقة بالأصول الثابتة و إهلاكاتها بين التشريع الضريبي و معايير المحاسبة المصرية. المجلة الجزائرية للدراسات المحاسبية و المالية. 2021. مج. 7، ع. 1، ص ص. 13-29.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1277298

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 27-29

Record ID

BIM-1277298