السياسات السكانية و التنمية في بعض دول الوطن العربي الاردن و الإمارات انموذجا" تطبيقا"

Other Title(s)

Population policies and development some countries of the Arab world, for example : a study in population geography

Joint Authors

الحسناوي، جواد كاظم عبيد
زينب عباس موسى

Source

مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية

Issue

Vol. 11, Issue 4 (31 Dec. 2021), pp.659-688, 30 p.

Publisher

University of Babylon Babylon Center for Civilization and Historical Studies

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

30

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

تعد السياسية السكانية واحدة من أهم المواضيع التي تزايد الاهتمام بها في الآونة الأخيرة و ذلك لأهمية دور المتغيرات الديمغرافية في التنمية كما أنها تتأثر بالواقع الاقتصادي و الاجتماعي للأمم و الجماعات البشرية و بشكل ملموس فالسياسة السكانية هي مجموعة من البرامج الإدارية و التدابير التشريعية و الإجراءات الحكومية التي تهدف إلى تغيير اتجاهات السكان الحلية أو تعديلها من أجل رفع مستوى المعيشة و تحقيق الرفاهية للمجتمع ومن جهة أخرى يقصد بالتنمية هي عملية تتكون من سلسلة من المتغيرات الوطنية والهيكلية بقصد الوصول إلى الهدف المعين التي ترمي إليها السياسة التنموية لذلك جاءت أهمية هذا الموضوع من خلال دراسة العلاقة المتبادلة بين السياسيات السكانية و التنمية و تم تسليط الضوء على دولتين مختلفتين من حيث السياسية السكانية و التي هي مجموعة من البرامج الإدارية و التدابير التشريعية و الإجراءات الحكومية و أن العلاقة بين النمو السكاني و التنمية الاقتصادية يمكن النظر إليها من الناحية التاريخية من عدة جوانب تبعا "لاختلاف وجهات نظر الدول و المفكرين الذين اهتموا بهذا الموضوع حيث أن وجه نظر الدول الرسمالية المتقدمة بأن الدول المتخلفة لن تخرج من دائرة الفقر الخبيثة مات لم يتم التحكم بالنمو السكاني بينما كانت وجه نظر الاشتراكية أنه عند الحديث عن التنمية لابد أن نضع قضية السكان جانبا" ذلك أن الفقر الذي تعاني منه الدول المتخلفة يرجع إلى الاستغلال الاقتصادي لها من جانب الدول المتقدمة و السيطرة على هذه الدول و نجد أن القوميين يرون أن المزيد من السكان سوف يؤدي إلى المزيد من الإنتاجية و من ثم مزيد من القوة الاقتصادية.

أما الماركسيين يؤمنون بأنه ليس هناك أي علاقة سببية بين السكان و التنمية الاقتصادية ولد الفقر و الجوع و الأمراض الاجتماعية الأخرى المصاحبة للتنمية الاقتصادية نتيجة لطبيعة المؤسسات الاقتصادية و الاجتماعية القائمة و ليس بسبب النمو السكاني

Abstract EN

Population policy is one of the most important topics that have increased attention in recent times, due to the importance of the role of demographic variables in development, as it is affected by the economic and social reality of nations and human groups.

Or modifying it in order to raise the standard of living and achieve well-being for society.

On the other hand, development is intended as a process consisting of a series of national and structural variables with the intent of reaching the specific goal that the development policy aims at.

Therefore, the importance of this topic came through studying the interrelationship between population and development policies.

The light is on two different countries in terms of population policy, which is a set of administrative programs, legislative measures, and governmental procedures.

advanced capitalism that the countries of Underdeveloped will not get out of the cycle of malicious poverty, died, population growth was not controlled, while the view of socialism was that when talking about development we must put the issue of population aside, because the poverty that the underdeveloped countries suffer from is due to the economic exploitation of them by the developed countries and the control of these We find that nationalists believe that more population will lead to more productivity and thus more economic power.

Marxists believe that there is no causal relationship between population and economic development.

Poverty, hunger and other social diseases accompanying economic development are the result of the nature of economic and social institutions.

The list is not due to population growth

American Psychological Association (APA)

زينب عباس موسى والحسناوي، جواد كاظم عبيد. 2021. السياسات السكانية و التنمية في بعض دول الوطن العربي الاردن و الإمارات انموذجا" تطبيقا". مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية،مج. 11، ع. 4، ص ص. 659-688.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1281656

Modern Language Association (MLA)

زينب عباس موسى والحسناوي، جواد كاظم عبيد. السياسات السكانية و التنمية في بعض دول الوطن العربي الاردن و الإمارات انموذجا" تطبيقا". مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية مج. 11، ع. 4 (2021)، ص ص. 659-688.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1281656

American Medical Association (AMA)

زينب عباس موسى والحسناوي، جواد كاظم عبيد. السياسات السكانية و التنمية في بعض دول الوطن العربي الاردن و الإمارات انموذجا" تطبيقا". مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية. 2021. مج. 11، ع. 4، ص ص. 659-688.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1281656

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 685-686

Record ID

BIM-1281656