علاقة الفقر ببعض مؤشرات الاقتصاد الكلي للجزائر

Other Title(s)

The relationship between poverty and some macroeconomic indicators of Algeria

Joint Authors

أولاد إبراهيم، ليلى
داودي، عبد الفتاح
دقيش، جمال

Source

مجلة الاقتصاد الدولي و العولمة

Issue

Vol. 3, Issue 1 (31 Mar. 2020), pp.42-54, 13 p.

Publisher

Ziane Achour University of Djelfa

Publication Date

2020-03-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

13

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

يهدف هذا العمل إلى تبيان محددات الفقر في الجزائر خلال الفترة (1990-2015) من خلال التركيز على بعض مؤشرات الاقتصاد الكلي و المتمثلة في كل من: معدل التضخم، معدل البطالة، معدل النمو، الإنفاق الحكومي و النمو السكاني من خلال التركيز على مؤشر جيني لحساب فجوات توزيع الدخول في البلد.

توصلت النتائج إلى أن كل من البطالة و التضخم و النمو السكاني يؤدي إلى ارتفاع معدل الفقر، كما أن سياسة الدعم التي تقوم بها الدولة من خلال الإنفاق الحكومي من شانها أن تخفف من حدة الفقر.

وان الاقتصاد الجزائري هو اقتصاد ريعي يعتمد على المحروقات و بالتالي أي صدمة بترولية من شانها أن تؤدي إلى اختلال التوازن في مؤشرات الاقتصاد الكلي التي بدورها تؤدي إلى ارتفاع معدلات الفقر

Abstract EN

This work aims to identify the determinants of poverty in Algeria during the (1990-2015) period by focusing on some macroeconomic indicators; Inflation, unemployment, growth, government spending and growth by focusing on Gini calculation of income distribution gaps in the country.

The results found that both unemployment and inflation and population growth leads to a high rate of poverty, as that State support policy through government spending that will alleviate poverty, The Algerian economy is economy of petrol depends on fuel and therefore any oil shock will lead to imbalance in the macroeconomic indicators, which in turn leads to high rates of poverty.

American Psychological Association (APA)

دقيش، جمال وأولاد إبراهيم، ليلى وداودي، عبد الفتاح. 2020. علاقة الفقر ببعض مؤشرات الاقتصاد الكلي للجزائر. مجلة الاقتصاد الدولي و العولمة،مج. 3، ع. 1، ص ص. 42-54.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1288479

Modern Language Association (MLA)

دقيش، جمال....[و آخرون]. علاقة الفقر ببعض مؤشرات الاقتصاد الكلي للجزائر. مجلة الاقتصاد الدولي و العولمة مج. 3، ع. 1 (آذار 2020)، ص ص. 42-54.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1288479

American Medical Association (AMA)

دقيش، جمال وأولاد إبراهيم، ليلى وداودي، عبد الفتاح. علاقة الفقر ببعض مؤشرات الاقتصاد الكلي للجزائر. مجلة الاقتصاد الدولي و العولمة. 2020. مج. 3، ع. 1، ص ص. 42-54.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1288479

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 54

Record ID

BIM-1288479