واقع تطبيق استراتيجيات الأيكوسياحة في المناطق المحمية بالجزائر : دراسة حالة الحظيرة الوطنية بالقالة

Other Title(s)

The application reality of ecotourism strategies in the Algerian protected areas : case study of el Kala protected area

Joint Authors

محصول، عبد السلام
بومدين، يوسف

Source

مجلة الاقتصاد الجديد

Issue

Vol. 12, Issue 4 (s) (31 Dec. 2021), pp.42-60, 19 p.

Publisher

Université Djilali Bounaama Khemis Miliana Laboratoire de L'economie Numerique

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

19

Main Subjects

Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على واقع استراتيجيات الأيكوسياحة في الحظيرة الوطنية بالقالة، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، كما اعتمد على الاستبانة كأداة للدراسة، حيث قام بتوزيعها على عينة مكونة من 50 فردا.

وقد توصلت الدراسة إلى أن الحظيرة الوطنية للقالة هي واحدة من أهم الحظائر الطبيعية على المستوى الوطني بسبب تنوعها البيولوجي و البيئي، كما أنها تعمل على انتهاج سياسات أيكوسياحية متنوعة سعيا منها نحو تنمية الأنشطة الأيكوسياحية بها، و الذي يتجلى بوضوح من خلال المستويات المرتفعة في تبنيها لإستراتيجية التكوين الأيكوسياحي، و كذا المستويات المتوسطة لاستراتيجيات التخطيط الأيكوسياحي، و التسويق الأيكوسياحي، في حين تبقى مستويات استراتيجية المشاركة الشعبية ضعيفة، و هو ما يفرض على مسئولي الحظيرة بدل جهود إضافية من أجل إشراك المجتمع المحلي في أنشطتها الأيكوسياحية.

كلمات مفتاحية: الأيكوسياحة، التكوين الأيكوسياحي، المشاركة الشعبية، التخطيط الأيكوسياحي، التسويق الأيكوسياحي

Abstract EN

This study aims to examine the reality of eco-tourism strategies in el Kala protected area, the researcher used the descriptive and analytical approach, he also relied on the questionnaire as a study tool, as he distributed it to a sample of 50 individuals.

The study found that the national park of El Kala is one of the most important natural park at the national level, Because of its biological and environmental diversity, It also works to pursue a variety of eco-tourism policies in pursuit of developing eco-tourism activities, Which is clearly evidenced by the high levels in its adoption of the eco-training strategy, as well as moderate levels of eco-planning, and eco-marketing strategies, While the levels of the popular participation strategy remain weak, This imposes on the park administration to make additional efforts to involve the local community in its eco-tourism activities.

American Psychological Association (APA)

محصول، عبد السلام وبومدين، يوسف. 2021. واقع تطبيق استراتيجيات الأيكوسياحة في المناطق المحمية بالجزائر : دراسة حالة الحظيرة الوطنية بالقالة. مجلة الاقتصاد الجديد،مج. 12، ع. 4 (s)، ص ص. 42-60.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1301953

Modern Language Association (MLA)

محصول، عبد السلام وبومدين، يوسف. واقع تطبيق استراتيجيات الأيكوسياحة في المناطق المحمية بالجزائر : دراسة حالة الحظيرة الوطنية بالقالة. مجلة الاقتصاد الجديد مج. 12، ع. 4 (عدد خاص) (2021)، ص ص. 42-60.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1301953

American Medical Association (AMA)

محصول، عبد السلام وبومدين، يوسف. واقع تطبيق استراتيجيات الأيكوسياحة في المناطق المحمية بالجزائر : دراسة حالة الحظيرة الوطنية بالقالة. مجلة الاقتصاد الجديد. 2021. مج. 12، ع. 4 (s)، ص ص. 42-60.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1301953

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1301953