التماسك النصي في خطبة الإمام الحسين عليه السلام في مكة المكرمة

Other Title(s)

The cohesion of imam Hussain’s oration in Mecca

Author

فرحان، علي عبد النبي إبراهيم محمد حسن

Source

مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية

Issue

Vol. 46, Issue 4-ب (31 Dec. 2021), pp.190-206, 17 p.

Publisher

University of Basrah College of Education for Human Sciences

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

17

Main Subjects

Arabic language and Literature

Topics

Abstract AR

عنيت الدراسات النصية بدراسة النص المنجز بوصفه الصورة الكاملة المتماسكة التي يتم عن طريقها التواصل بين أفراد المجموعة اللغوية فاتجهت الدراسات من نحو الجملة إلى نحو النص؛ إذ يبدو النص المنجز في لحمة واحدة تحكمه علاقات رابطة بين أجزائه تتواشج في ما بينها تواشج نسج خيوط العنكبوت.هذه العلاقة الرابطة عرفت بالتماسك Cohesion، والنص الناجح هو الذي يحقق تماسكا يجعل منه رسالةً محققة لأبرز وظيفة من الوظائف اللغوية وهي التواصل.وخطبة الإمام الحسين في مكة المكرمة أنموذج لنص منجز تتوافر فيه كل شروط النصية؛ فمن أين ينتسج تماسكه النصي ؟ وما هي الرسالة الإبلاغية التي يريد هذا النص أن يبلغها إلى جمهور المتلقين الآنيين والمفترضين؟نهدف من خلال هذه الورقة البحثية أنْ ندرس آليات التماسك النصي التي تذرع بها الإمام الحسين بن علي عليه السلام لإخراج نصه إلى حيز الفعل والتأثير.

Abstract EN

Cohesion analysis of texts is the study of connections between words in a piece of discourse instead of looking at words as individual carriers of meaning.

Therefore, through the analysis of lexical cohesion, we can determine whether the relationship of the words in the text is successful or not.

The famous oration of Imam Husain in Mecca is considered an example of the successful cohesion in discourse.

Hence, how does the lexical cohesion represent the eloquence of the text? How can we linguistically analyze the intended message of the oration? Through this study we aim to investigate the elements of cohesive texts that Imam Hussain artfully used in his oration, to influence the intended audience.

American Psychological Association (APA)

فرحان، علي عبد النبي إبراهيم محمد حسن. 2021. التماسك النصي في خطبة الإمام الحسين عليه السلام في مكة المكرمة. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية،مج. 46، ع. 4-ب، ص ص. 190-206.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1318485

Modern Language Association (MLA)

فرحان، علي عبد النبي إبراهيم محمد حسن. التماسك النصي في خطبة الإمام الحسين عليه السلام في مكة المكرمة. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية مج. 46، ع. 4-ب (كانون الأول 2021)، ص ص. 190-206.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1318485

American Medical Association (AMA)

فرحان، علي عبد النبي إبراهيم محمد حسن. التماسك النصي في خطبة الإمام الحسين عليه السلام في مكة المكرمة. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية. 2021. مج. 46، ع. 4-ب، ص ص. 190-206.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1318485

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 203-204

Record ID

BIM-1318485