مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية في محافظة إربد و علاقته ببعض المتغيرات

Other Title(s)

The level of burnout among special education teachers compared to teachers working in public schools in the province of Irbid in relationship to some variables

Joint Authors

الصمادي، علي محمد علي
الشمالي، صباح إبراهيم
خليل، ياسر فارس يوسف

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 34, Issue 135 (30 Jun. 2020), pp.191-228, 38 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

38

Main Subjects

Educational Sciences
Psychology
Special Education

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية في محافظة إربد، كما حاولت فحص فيما إذا كان مستوى الاحتراق النفسي يختلف تبعا لمتغيرات الجنس، و العمر، و المؤهل الأكاديمي.

تكونت عينة الدراسة من (483) فردا، و لتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إعداد استبانة "مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة و المعلمين العاملين في المدارس النظامية في محافظة إربد متوسط، و تجلى ذلك في المتوسط العام الذي يعكس تقديرا متوسطا لاستجابات أفراد العينة على الفقرات.

و دلت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 ≥ a) في مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية، و أن مستوى الاحتراق النفسي لدى المعلمين العاملين في المدارس النظامية أعلى من مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة.

كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a ≥ 0.05) في مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية يمكن أن تعزى للجنس، أو العمر، أو المؤهل الأكاديمي.

Abstract EN

This study aims at investigating the burnout level among special education teachers compared to the teachers working in public schools in Irbid governorate.

It also attempts to examine whether the level of burnout varies according to gender, age and academic qualifications.

The sample of this study comprised of (483) subjects.

In order to achieve the goals of this study the inventory of burnout level was developed.

The final version of this inventory consisted of (30) items.

The results showed that the Burnout level among special education teachers and the teachers working in the regular schools in Irbid governorate was moderate.

Furthermore, the results of the study showed that there are significant differences (a ≥ 0.05) in the level of burnout among teachers of special education compared with teachers working in public schools, and that the level of burnout among teachers working in the public schools is higher than the level of Burnout among teachers of special education.

The results also indicated that there were no significant differences (a ≥ 0.05) according to the variables : gender, age, and academic qualifications.

American Psychological Association (APA)

خليل، ياسر فارس يوسف والشمالي، صباح إبراهيم والصمادي، علي محمد علي. 2020. مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية في محافظة إربد و علاقته ببعض المتغيرات. المجلة التربوية،مج. 34، ع. 135، ص ص. 191-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1321430

Modern Language Association (MLA)

خليل، ياسر فارس يوسف....[و آخرون]. مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية في محافظة إربد و علاقته ببعض المتغيرات. المجلة التربوية مج. 34، ع. 135 (حزيران 2020)، ص ص. 191-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1321430

American Medical Association (AMA)

خليل، ياسر فارس يوسف والشمالي، صباح إبراهيم والصمادي، علي محمد علي. مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي التربية الخاصة مقارنة بالمعلمين العاملين في المدارس النظامية في محافظة إربد و علاقته ببعض المتغيرات. المجلة التربوية. 2020. مج. 34، ع. 135، ص ص. 191-228.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1321430

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 222-228

Record ID

BIM-1321430