نماذج من معارك جيش التحرير الوطني بالمنطقة الخامسة من الولاية الخامسة و دعمها في ترسيخ معاني الجهاد و صمود الفكر الرافض للاحتلال

Other Title(s)

Examples of NLA battles in the fifth region of the fifth state and its support in consolidating the jihad meanings and resistance of thought that refuses occupation

Author

كركب، عبد الحق ولد محمد

Source

مجلة مدارات تاريخية

Issue

Vol. 2, Issue 3 (30 Sep. 2020), pp.70-103, 34 p.

Publisher

Ministry of Higher Education and Scientific Research Elmadar Cognitive Center for Studies and Research

Publication Date

2020-09-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

34

Main Subjects

Political Sciences

Topics

Abstract AR

عاشت المنطقة الخامسة من الولاية الخامسة-سيدي بلعباس- و شهدت إبان الثورة التحريرية معاركا و اشتباكات عنيفة، و متعددة كانت الشخصية المحورية فيها لفرق جيش التحرير الوطني ضد القوات الاستعمارية الفرنسية، خاضها ببسالة، و سجلها تاريخ الثورة و بينت مدى صمود وحنكة في التعامل مع الظروف و رغبتهم في طرد فرنسا، و ساهمت في نبذ عقدة الخوف و الهزيمة أمام القوات الفرنسية، و تجاوز فكرة الجيش الفرنسي الذي لا يقهر.

إن دراسة مختلف جوانب هذا النضال و الكفاح المسلح أثناء الثورة التحريرية بمنطقة سيدي بلعباس يدخل في إطار الدراسات التاريخية المونوغرافية، أو ما يصطلح عليه بالدراسة المجهرية، و التي تكتسي أهمية كبرى في العصر المعاصر، إذ أن الهدف منه هو المساهمة في تبيان التاريخ المحلي للمنطقة، و منه إلى بناء التاريخ الوطني العام و كتابته، و الذي تهتم الوزارة و المنظمة الوطنية للمجاهدين و ذوي الحقوق على تدوينه قصد تعريف النشء المقبل على ما تكبده الشعب الجزائري من ويلات الاحتلال، و جعله بنكا للمعلومات في ذاكرة الأجيال و ملهما للثورات الطالبة للتحرر..

Abstract EN

During liberation revolution, Sidi Belabbas lived numerous violent clashes between ELN versus French colonial forces, which used various illegal internationally prohibited weapons aiming at sowing terror and eliminating freedom and independence nucleus.

Sidi Belabbas Mujahedeen were on alert agreed voluntarily for the revolutionary event on November 1.

They managed blowing up revolution timely despite material means and humans lack at beginning.

The unbeliever and unshakable faith that has not prevented region's activists, Mujahedeen and citizens of all categories from achieving goals, determination to carry out bold operations until martyrdom or victory.

Sidi BelAbbas was involved in several battles where NLA central figure of the teams was against French enemy that has courageously fought.

Revolution’s history recorded it, and demonstrated how sophisticated it was to the conditions and desire to expel France, contributed to the rejection of fear knot and defeat before French forces, and transcending invincible French army idea.

American Psychological Association (APA)

كركب، عبد الحق ولد محمد. 2020. نماذج من معارك جيش التحرير الوطني بالمنطقة الخامسة من الولاية الخامسة و دعمها في ترسيخ معاني الجهاد و صمود الفكر الرافض للاحتلال. مجلة مدارات تاريخية،مج. 2، ع. 3، ص ص. 70-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1327687

Modern Language Association (MLA)

كركب، عبد الحق ولد محمد. نماذج من معارك جيش التحرير الوطني بالمنطقة الخامسة من الولاية الخامسة و دعمها في ترسيخ معاني الجهاد و صمود الفكر الرافض للاحتلال. مجلة مدارات تاريخية مج. 2، ع. 3 (أيلول 2020)، ص ص. 70-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1327687

American Medical Association (AMA)

كركب، عبد الحق ولد محمد. نماذج من معارك جيش التحرير الوطني بالمنطقة الخامسة من الولاية الخامسة و دعمها في ترسيخ معاني الجهاد و صمود الفكر الرافض للاحتلال. مجلة مدارات تاريخية. 2020. مج. 2، ع. 3، ص ص. 70-103.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1327687

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 99-103

Record ID

BIM-1327687