أضواء على مجتمع "حاحا" زمن السعديين من خلال مشاهدات الرحالة الإسباني "لويس ديل مارمول كربخال"

Other Title(s)

Some lights on the society of Haha in the age of the Saadian state through the sightings of the Spanish traveler Luis Del Mármol Carvajal

Author

جاهل، عادل بن محمد

Source

الإبراهيمي للآداب و العلوم الإنسانية

Issue

Vol. 1, Issue 1 (31 Jan. 2020), pp.48-67, 20 p.

Publisher

University of Mohamed El Bachir El Ibrahimi-Bordj Bou Arréridj

Publication Date

2020-01-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

20

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على جانب من الرحلات الاستكشافية الإسبانية لبلاد المغرب الأقصى، زمن الدولة السعدية، من خلال نموذج رحلة المستكشف و الأسير الإسباني لويس ديل مارمول كربخال، و تشتمل هذه الورقة على مجموعة من المباحث حاولنا من خلالها، التعريف بهذه الرحلة، و بصاحبها، و سياقها التاريخي، و أهم الأهداف التي جاء من أجلها صاحب الرحلة إلى المغرب، ناهيك عن الصور و الانطباعات التي خلفها الرحالة المذكور حول مجال إقليم "حاحا".

Abstract EN

This paper aims to highlight part of Spanish expeditions to Morocco during the Saadian period through the model of the journey of the Spanish explorer and captive Luis Del Mármol Carvajal, This paper includes a series of Topics; through which we tried to study the images and impressions left by the said explorer about the region of Haha.

American Psychological Association (APA)

جاهل، عادل بن محمد. 2020. أضواء على مجتمع "حاحا" زمن السعديين من خلال مشاهدات الرحالة الإسباني "لويس ديل مارمول كربخال". الإبراهيمي للآداب و العلوم الإنسانية،مج. 1، ع. 1، ص ص. 48-67.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1328586

Modern Language Association (MLA)

جاهل، عادل بن محمد. أضواء على مجتمع "حاحا" زمن السعديين من خلال مشاهدات الرحالة الإسباني "لويس ديل مارمول كربخال". الإبراهيمي للآداب و العلوم الإنسانية مج. 1، ع. 1 (كانون الثاني 2020)، ص ص. 48-67.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1328586

American Medical Association (AMA)

جاهل، عادل بن محمد. أضواء على مجتمع "حاحا" زمن السعديين من خلال مشاهدات الرحالة الإسباني "لويس ديل مارمول كربخال". الإبراهيمي للآداب و العلوم الإنسانية. 2020. مج. 1، ع. 1، ص ص. 48-67.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1328586

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 62-65

Record ID

BIM-1328586