دور مجلس الإدارة باعتباره كألية رقابية في محاربة الغش المالي و المحاسبي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية

Other Title(s)

The role of the board of directors as a control mechanism in combating financial and accounting fraud in Algerian economic institutions

Joint Authors

الأخضر، لقليطي
لعروس، لخضر

Source

الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية

Issue

Vol. 14, Issue 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية (31 Jan. 2022), pp.104-112, 9 p.

Publisher

Benbouali Hassiba University of Chlef

Publication Date

2022-01-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

9

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

يهدف هذا البحث إلى التعرف على مدى فعالية دور مجلس الإدارة باعتباره كألية رقابية في محاربة الغش المالي و المحاسبي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية.

و تكون مجتمع الدراسة من مزاولي مهنة التدقيق في الجزائر، من محافظي الحسابات و خبراء محاسبين، و مفتشي المالية، و قضاة مجلس المحاسبة، و الأعوان العاملين بمكاتب التدقيق في الجزائر، و استخدم الاستبيان و ذلك عن طريق جمع و تحليل بيانات محاور الدراسة الميدانية، و كان عدد الاستمارات المسترجعة 124، و خلصت الدراسة إلى أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية طردية بين الدور الرقابي لمجلس الإدارة و بين الغش المالي و المحاسبي بالمؤسسات الاقتصادية الجزائرية و هذا ما تم تأكيده من خلال اختبار الفرضية.

كما تم التوصل إلى تبيان هذه العلاقة على أنها علاقة طردية من حيث مكافحة الغش في حال تفعيل دور مجلس الإدارة، و العكس من ذلك انتشار الغش في حالة عدم تفعيله و أوصت الدراسة بضرورة توفر مجموعة من العوامل التي تساعد و تساهم في تفعيل الدور الرقابي مجلس الإدارة، و أن انعدامها أو محدوديتها ينعكس سلبا على دوره الرقابي، و منه خلق فرص لممارسة مظاهر الغش.

Abstract EN

The research aims to examine to what extent the board of directors' role is effective as a monitoring mechanism in combating financial and accounting fraud in Algerian economic institutions.

the study population contains practitioners in the profession of auditing in Algeria, including auditors, accountant experts, inspectors of the general inspectorate of finance, judges of the accounting council, and the agents working for audit offices in Algeria.

the questionnaire was used to collect preliminary data.

the study concluded that there is a positive statistically significant relationship between the supervisory role of the board of directors and the financial and accounting fraud in Algerian economic institutions; besides this was confirmed by testing the hypothesis.

it was also reached to demonstrate this relationship as a direct one in terms of combating fraud in the case of activating the board of directors' role and vice versa.

the study recommended the availability of many factors that help and contribute for activating the supervisory of the board of directors role, or its limitedness reflected negatively on its control role, hence this case creating opportunities for engaging in fraudulent events.

American Psychological Association (APA)

لعروس، لخضر والأخضر، لقليطي. 2022. دور مجلس الإدارة باعتباره كألية رقابية في محاربة الغش المالي و المحاسبي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية،مج. 14، ع. 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية، ص ص. 104-112.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1330668

Modern Language Association (MLA)

لعروس، لخضر والأخضر، لقليطي. دور مجلس الإدارة باعتباره كألية رقابية في محاربة الغش المالي و المحاسبي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية مج. 14، ع. 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية (2022)، ص ص. 104-112.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1330668

American Medical Association (AMA)

لعروس، لخضر والأخضر، لقليطي. دور مجلس الإدارة باعتباره كألية رقابية في محاربة الغش المالي و المحاسبي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية. 2022. مج. 14، ع. 1 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية، ص ص. 104-112.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1330668

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 112

Record ID

BIM-1330668