أثر تفعيل مبادى الحوكمة في تجويد (تحقيق جودة)‎ مخرجات المنظومة الجامعية الجزائرية

Other Title(s)

The effect of activating the principles of governance in achieving thequality of the outputs of the Algerian university system

Joint Authors

عباسي، طلال
لطيفة رجب
سايبي، صندرة

Source

مجلة الحوكمة، المسؤولية الاجتماعية و التنمية المستدامة

Issue

Vol. 2, Issue 2 (30 Sep. 2020), pp.135-159, 25 p.

Publisher

University Center Ahmed Zabana-Relizane nstitute of Economic Commercial Studies and Management Sciences

Publication Date

2020-09-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

25

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى إسقاط الضوء على واقع الحوكمة بالجامعة الجزائرية، من خلال إبراز أهم اجتهادات هذه الاخيرة في إلزامية سن العمل بمبادئ الحوكمة وفي شتى مراحل منظومتها الجامعية، وتم تقسيم الدراسة إلى محاور تنظيرية تفصل في علاقة مبادئ الحوكمة بجودة مخرجات المنظومة الجامعية هذا من جهة، و من جهة أخرى تم التعرض لمقاربة تحليلية حول أهمية مبدأ الرقابة ضمن منظومة الحوكمة الجامعية و هذا في إطار التشريع القانوني بالجزائر من خلال سن القرار الوزاري رقم 933 و جملة من مواده القانونية و أهمية تفعيله في الحد من السرقات العلمية.

و توصلت دراستنا إلى مجموعة من النتائج تبرز إلزامية مواكبة منظومتنا التعليمية الجامعية لباقي منظومات التعليم الدولية للتمكن من التحكم في تسيير الجامعة بنجاح و تجويد مخرجاتها، و يتأتى لها هذا من خلال العمل التشاركي الذي يقع على عاتق جميع أصحاب المصلحة داخل أو خارج الجامعة

Abstract EN

The study aimed to shed light on the reality of governance in the university, by highlighting its most important efforts to compel the age of work with its principles in various stages of its university system, and the study was divided into theoretical axes detailing the relationship of governance principles with the quality of the outputs of the university system.

Within the university governance system, this is within the framework of Resolution 933 and a set of legal articles and the importance of activating it in curbing scientific theft.

Our study reached a set of results that highlight the imperative of our educational system keep pace with rest of international education system in order to be able to control its management and improve its outputs.

American Psychological Association (APA)

لطيفة رجب وسايبي، صندرة وعباسي، طلال. 2020. أثر تفعيل مبادى الحوكمة في تجويد (تحقيق جودة) مخرجات المنظومة الجامعية الجزائرية. مجلة الحوكمة، المسؤولية الاجتماعية و التنمية المستدامة،مج. 2، ع. 2، ص ص. 135-159.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1331948

Modern Language Association (MLA)

لطيفة رجب....[و آخرون]. أثر تفعيل مبادى الحوكمة في تجويد (تحقيق جودة) مخرجات المنظومة الجامعية الجزائرية. مجلة الحوكمة، المسؤولية الاجتماعية و التنمية المستدامة مج. 2، ع. 2 (2020)، ص ص. 135-159.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1331948

American Medical Association (AMA)

لطيفة رجب وسايبي، صندرة وعباسي، طلال. أثر تفعيل مبادى الحوكمة في تجويد (تحقيق جودة) مخرجات المنظومة الجامعية الجزائرية. مجلة الحوكمة، المسؤولية الاجتماعية و التنمية المستدامة. 2020. مج. 2، ع. 2، ص ص. 135-159.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1331948

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 157-159

Record ID

BIM-1331948