النص المترابط و أدب التجاوز : مقاربة في الجنس الأدبي

Other Title(s)

Coherent text and transcend literature : an approach in literary genre

Author

بومنقاش، رحموني

Source

أوراق : المجلة الدولية للدراسات الأدبية و الإنسانية

Issue

Vol. 3, Issue 1 (31 Mar. 2021), pp.85-100, 16 p.

Publisher

University of Batna 1- Hadj Lakhdar Laboratory of the Algerian Facilitated Encyciopeta

Publication Date

2021-03-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

16

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

تتأسس هذه الورقة على مبدأ التجاوز في الأدب المعاصر، القائم على محو الحدود الفاصلة بين الأجناس الأدبية، و من ثم معايرة أدوات النص الأزرق و آلياته في تشييد صرح أدبي ينهض على توسط التكنولوجيا في فهم النص و تأويله.

و يعتبره سعيد يقطين رهانا ثقافيا مستقبليا، يمثل رؤية معرفية للكتابة و الإبداع الأدبي، يرتبط بالسياق العام، و الطريقة الجديدة التي ينظر المبدعون و الأدباء من خلال ثقافتهم العامة، و شخصيتهم الفكرية إلى الكون و الإنسان و الحياة و المجتمع، و يمكن القول إن النص المترابط آلية حداثية طبقها المبدع في خطابه الأدبي، عن وعي أو دون و عي، تتفاعل و تتداخل في تكوين مفهومه عناصر لغوية و فكرية و تقنية.

فكأن النص الجديد و عاء يملأ أسماء و معاني لها وجود قبلي و ما دوره إلا أن ينقل هذه الأشياء بشكل أمين.

هذا و سيفضي هذا التصور إلى تراوح الآلية في اشتغالها بالنص المترابط بين نظرية الأجناس و بين مفهوم الشعرية بوصفها بحث في أدبية الأدب، وهي آليات تجسد مساحة فكرية ملغومة، فيها كثير من التقعيدات التي تتلمس المفهوم و تتجاوزه

Abstract EN

The study is based on transcend principle in contemporary literature based on erasuring boundaries between literary genres.

Boundaries between prose and poetry today are less stable than administrative boundaries of China.

It then, standardize tools and mechanisms of blue text in constructing literary edifice based on mediation of technology in understanding and interpreting the text.

Nevertheless, according to Saeed Yaqtin, coherent text is a future cultural bet, representing cognitive vision of writing and literary creativity, related to general context, and new way in which ingenious and writers look through their general culture and intellectual personality to universe, man, life and society.

Hence, it can be said that coherent text is a modernist mechanism applied by the ingenious in his literary discourse, consciously or unconsciously.

Linguistic, intellectual and technical elements interact and overlap in the formation of its concept.

American Psychological Association (APA)

بومنقاش، رحموني. 2021. النص المترابط و أدب التجاوز : مقاربة في الجنس الأدبي. أوراق : المجلة الدولية للدراسات الأدبية و الإنسانية،مج. 3، ع. 1، ص ص. 85-100.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1342537

Modern Language Association (MLA)

بومنقاش، رحموني. النص المترابط و أدب التجاوز : مقاربة في الجنس الأدبي. أوراق : المجلة الدولية للدراسات الأدبية و الإنسانية مج. 3، ع. 1 (آذار 2021)، ص ص. 85-100.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1342537

American Medical Association (AMA)

بومنقاش، رحموني. النص المترابط و أدب التجاوز : مقاربة في الجنس الأدبي. أوراق : المجلة الدولية للدراسات الأدبية و الإنسانية. 2021. مج. 3، ع. 1، ص ص. 85-100.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1342537

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1342537