جدلية السلطة و اليوتوبيا في قصيدة جمهورية البرتقال للشاعر ابراهيم الخياط

Other Title(s)

Dialectics of authority and Utopia in Ibrahim Al-kayat poem the orange republic

Author

الحياني، محمود خليف خضير عبيد

Source

رؤى في الآداب و العلوم الإنسانية

Issue

Vol. 1, Issue 1 (30 Jun. 2021), pp.36-42, 7 p.

Publisher

Mohamed Khider University of Biskra

Publication Date

2021-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

7

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

يحاول كل شاعر أن يحقق مدينته المثالية في المجتمع و لقد مارست السلطة في المقابل دورا في تهميش و إقصاء اليوتوبيا عن طريق تحويلها إلى شيء مستحيل غير قابل للتحقيق مرتبط بالإمكان مما عمل هذا التحديد الامكاني و المثالي على أن يكون تجسد اليوتوبيا جوهرا متشتتا و مبعثرا في الاحلام و القصص الاجتماعية غير مترابطة القائمة على فكرة اللا توافق مع الواقع، و لكن هذا المثالية يمكن أن تعد ايجابية لليوتوبيا القائمة على الحرية و معارضة الايديولوجيا و سلطتها الغاشمة، و لعل الخصوصية الشعرية لليوتوبيا التي تشكلت في نصوص إبراهيم الخياط أبعدته عن فكرة الاستنساخ و إعادة التجربة لكون عالم إبراهيم الخياط اليوتوبية عالما شعريا خياليا لا وجود له إلا في أحلامه الشعرية التي بحثت عن الواقع المثالي و الخيالي الذي يحقق الأمل و المستقبل الزاهي المحمل بالنزعة التفاؤلية به و هذا ما وجدنه في قصيدة (جمهورية البرتقال) للشاعر براهيم الخياط.

Abstract EN

Every poet tries to achieve his ideal city in society, and power has played a role in marginalizing and excluding utopia by transforming it into an impossible, unattainable, and linked to the possibility, which made this possible and ideal determination that utopia embody a dispersed and dispersed essence in dreams and incoherent social stories based on the idea It is incompatible with reality, but this idealism can be considered positive for a utopia based on freedom and opposition to ideology and its brute power.

Ibrahim Al-Khayyat is a fictional poetic scholar who does not exist except in his poetic dreams, which searched for the ideal and fictional reality that achieves hope and a bright future loaded with optimism, and this is what we found in the poem (Republic of Orange) by the poet Ibrahim Al-Khayyat.

American Psychological Association (APA)

الحياني، محمود خليف خضير عبيد. 2021. جدلية السلطة و اليوتوبيا في قصيدة جمهورية البرتقال للشاعر ابراهيم الخياط. رؤى في الآداب و العلوم الإنسانية،مج. 1، ع. 1، ص ص. 36-42.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1342642

Modern Language Association (MLA)

الحياني، محمود خليف خضير عبيد. جدلية السلطة و اليوتوبيا في قصيدة جمهورية البرتقال للشاعر ابراهيم الخياط. رؤى في الآداب و العلوم الإنسانية مج. 1، ع. 1 (2021)، ص ص. 36-42.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1342642

American Medical Association (AMA)

الحياني، محمود خليف خضير عبيد. جدلية السلطة و اليوتوبيا في قصيدة جمهورية البرتقال للشاعر ابراهيم الخياط. رؤى في الآداب و العلوم الإنسانية. 2021. مج. 1، ع. 1، ص ص. 36-42.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1342642

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-1342642