انتهاكات حقوق الطفل في العراق ما بعد داعش

Other Title(s)

Violations of children's rights in post-ISIS Iraq

Joint Authors

البعاج، هديل تومان محمد مهدي
البياتي، فراس عباس فضل

Source

مجلة العلوم الأساسية

Issue

Vol. 2, Issue 2 (s) (31 Jul. 2021), pp.325-341, 17 p.

Publisher

Wasit University College of Basic Education

Publication Date

2021-07-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

17

Main Subjects

Law

Topics

Abstract AR

مما يبدو أن التغيرات الكثيرة التي يشهدها المجتمع العراقي في تاريخه المعاصر كان لها أثر فعال في ظهور العديد من المشكلات في مضامينها و تجلياتها، و لعل أبرز المشاكل الحديثة اليوم هي الانتهاكات التي يتعرض لها الاطفال في العراق، مما يخلف لديهم ردود فعل نفسية و سلوكية خطيرة تحد من قدراتهم النفسية و الاجتماعية على عيش المرحلة العمرية المناسبة لهم بنمط طبيعي و ان تشرد الطفولة العراقية و التي لم يحدث لها مثيل في مجمل تاريخ العراق جاءت نتيجة مباشرة لقتل الطفولة العراقية خلال الغارات الجوية المتواصلة السامة على المناطق المدنية و ترويع و تجويع الاطفال و اشراكهم بالعمليات العسكرية و انتهاك حقوقهم الجسدية و النفسية في المناطق التي خضعت لتنظيم داعش و معظم المدن العراقية الاخرى و التي لها الأثر البالغ في الأضرار الجانبية في صفوف المدنيين.

هذا دفع الباحثين لتسليط الضوء على موضوع الانتهاكات التي تعرض لها الاطفال في العراق في الفترة التي خيم تنظيم الدولة الاسلامية (داعش ) على بعض المحافظات المنكوب.

من خلال بعض تساؤلات البحث • ما هي ابرز الانتهاكات التي يتعرض لها الطفل في العراق خصوصا بعد احداث داعش • ما هي الابعاد النفسية و الاجتماعية لهذه الانتهاكات • ما هو دور المؤسسات و منظمات المجتمع المدني امام هذه الانتهاكات تكمن اهمية هذا البحث في محورين اساسيين، هما المحور العلمي و هو المحور الاول، و الآخر المحور المجتمعي.

أما المحور العلمي فقد حاول أن يسلط الضوء على مشكلة مهمة و هي الانتهاكات التي تتعرض لها شريحة مهمة من المجتمع وهم الاطفال والذي يعول عليهم ان يكونوا شباب المستقبل الواعد ،فلضمان حقوق الطفل العراقي و لخلق بنية تحتية من هنا علينا البحث بجدية عن معاناة الطفولة في العراق وانتهاك الحقوق الشرعية و القانونية و دراسة واقعهم و محاولة تحجيم المخاطر الناتجة عن هذه الانتهاكات أما المحور الاخر المحور المجتمعي، فهو محاولة لإثارة انتباه منظمات المجتمع المدني و المسؤولين، ذلك من خلال تحديد النماذج التي توضح لهم رؤية سليمة للواقع السلبي بهدف بناء برامج علاجية في التخلص من الاثار المدمرة لمستقبل الطفل العراقي.

Abstract EN

It seems that the many changes that the Iraqi society is witnessing in its contemporary history have had an effective impact in the emergence of many problems in their contents and manifestations, and perhaps the most prominent modern problems today are the violations that children are exposed to in Iraq, which leaves them with dangerous psychological and behavioral reactions that limit their abilities Psychological and social support to live the appropriate age for them in a natural pattern The displacement of Iraqi childhood, which has never occurred before in the entire history of Iraq, was a direct result of the killing of Iraqi children during the continuous toxic air raids on civilian areas, intimidation and starvation of children, and their involvement in military operations.

researchers to shed light on the issue of violations against children in Iraq during the period when the Islamic State organization (ISIS) camped in some affected provinces.

Through some research questions -What are the most prominent violations that children are exposed to in Iraq, especially after the events of ISIS? -What are the psychological and social dimensions of these violations? -What is the role of institutions and civil society organizations in the face of these violations? The importance of this research lies in two main axes, the scientific axis, which is the first axis, and the other the societal axis.

the societal axis, it is an attempt to draw the attention of civil society organizations and officials, by identifying models that show them a sound vision of the negative reality with the aim of building remedial programs to get rid of the destructive effects of the future of the Iraqi child

American Psychological Association (APA)

البعاج، هديل تومان محمد مهدي والبياتي، فراس عباس فضل. 2021. انتهاكات حقوق الطفل في العراق ما بعد داعش. مجلة العلوم الأساسية،مج. 2، ع. 2 (s)، ص ص. 325-341.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1357452

Modern Language Association (MLA)

البعاج، هديل تومان محمد مهدي والبياتي، فراس عباس فضل. انتهاكات حقوق الطفل في العراق ما بعد داعش. مجلة العلوم الأساسية مج. 2، ع. 2 (عدد خاص) (تموز 2021)، ص ص. 325-341.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1357452

American Medical Association (AMA)

البعاج، هديل تومان محمد مهدي والبياتي، فراس عباس فضل. انتهاكات حقوق الطفل في العراق ما بعد داعش. مجلة العلوم الأساسية. 2021. مج. 2، ع. 2 (s)، ص ص. 325-341.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1357452

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 340-341

Record ID

BIM-1357452