متطلبات تطبيق الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية في مجال رعاية الأطفال المعرضين للخطر : دراسة وصفية مطبقة على العاملين ببرنامج إدارة الحالة بمديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة أسيوط

Other Title(s)

Requirements for implementing a smartphone application-based practice in the care of children at risk : a descriptive study applied to workers in the case management program at the directorate of social solidarity in Assiut governorate

Time cited in Arcif : 
4

Author

حسن، جابر فوزي محمد

Source

مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية و العلوم الإنسانية

Issue

Vol. 2020, Issue 52، ج. 2 (31 Oct. 2020), pp.387-424, 38 p.

Publisher

Helwan University Faculty of Social Work

Publication Date

2020-10-31

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

38

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

و يهدف البحث إلى تحديد متطلبات إستخدام الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية في مجال رعاية الأطفال المعرضين للخطر و الفوائد من إستخدامها و أداور الأخصائي الاجتماعي في تطبيقها و الصعوبات التي تواجه تطبيقها و أهم المقترحات اللازمة لتفعيلها و التغلب على الصعوبات التي تواجه تطبيقها.

و يعد البحث أحد الدراسات الوصفية في مجالات الخدمة الاجتماعية.

و إعتمد البحث على منهج المسح الاجتماعي الشامل للأخصائيين الاجتماعيين العاملين ببرنامج إدارة الحالة بمديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة أسيوط و قوامها (29) مفردة، وتم تطبيق البحث بمديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة أسيوط في الفترة من (مايو 2020م إلى يوليو2020م).

و أثبتت النتائج أن أهم المتطلبات اللازمة لتطبيق الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية جاءت مرتبة تنازليا كالتالي: المتطلبات المهارية ثم المتطلبات المعرفية و أخيرا المتطلبات القيمية، كما أظهرت النتائج العديد من فوائد الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية و كذلك الصعوبات التي تواجه تطبيقها وصولا لبرنامج تدريبى مقترح لتعزيز قدرة الأداء المهني للأخصائي الاجتماعي على تطبيق الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية في مجال رعاية الأطفال المعرضين للخطر.


Abstract EN

The research aims to determine the requirements for using smart phone applications based practice in the field of caring for children at risk, the benefits of using it, the roles of the social worker in applying it, the difficulties facing its application and the most important proposals necessary to activate it and overcome the difficulties facing its application.

The research is considered one of the descriptive studies in social work fields.

The research was based on the comprehensive social survey methodology for social workers working in the case management program in the Social Solidarity Directorate in Assiut Governorate and its number was (29) individuals, and the research was applied in the Social Solidarity Directorate in Assiut Governorate from (May 2020 AD to July 2020 AD).

The results are proven that the most important requirements for implementing smart phone-based practice in the care of children at risk were ranked in descending order as follows: skill requirements, knowledge requirements and finally value requirements.


American Psychological Association (APA)

حسن، جابر فوزي محمد. 2020. متطلبات تطبيق الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية في مجال رعاية الأطفال المعرضين للخطر : دراسة وصفية مطبقة على العاملين ببرنامج إدارة الحالة بمديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة أسيوط. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية و العلوم الإنسانية،مج. 2020، ع. 52، ج. 2، ص ص. 387-424.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1363234

Modern Language Association (MLA)

حسن، جابر فوزي محمد. متطلبات تطبيق الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية في مجال رعاية الأطفال المعرضين للخطر : دراسة وصفية مطبقة على العاملين ببرنامج إدارة الحالة بمديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة أسيوط. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية و العلوم الإنسانية ع. 52، ج. 2 (تشرين الأول 2020)، ص ص. 387-424.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1363234

American Medical Association (AMA)

حسن، جابر فوزي محمد. متطلبات تطبيق الممارسة المرتكزة على تطبيقات الهواتف الذكية في مجال رعاية الأطفال المعرضين للخطر : دراسة وصفية مطبقة على العاملين ببرنامج إدارة الحالة بمديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة أسيوط. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية و العلوم الإنسانية. 2020. مج. 2020، ع. 52، ج. 2، ص ص. 387-424.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1363234

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1363234