تصور مقترح من منظور طريقة تنظيم المجتمع لمواجهة الصعوبات التى تحد من مشاركة المرأة العاملة في العمل النقابي

Other Title(s)

A suggested conception to community organization to face the difficulties which obstruct women's participation in syndicate work

Author

نحلة، حسن خميس إبراهيم

Source

مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية

Issue

Vol. 2021, Issue 54، ج. 1 (30 Apr. 2021), pp.81-122, 42 p.

Publisher

Helwan University Faculty of Social Work

Publication Date

2021-04-30

Country of Publication

Egypt

No. of Pages

42

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

تستهدف الدراسة تحديد الصعوبات التى تحد من مشاركة المرأة بالعمل النقابى، و تحديد مقترحات تفعيل هذه الصعوبات مع وضع تصور مقترح من منظور تنظيم المجتمع لتفعيلها، و الدراسة من النوع الوصفى، و طبقت على عينة من عضوات نقابة المحامين بمحافظة البحيرة قدرها (370) عضوة باستخدام استبيان و تحددت مفاهيم الدراسة في مفهومين هما المشاركة، العمل النقابى، و انطلقت الدراسة من النظرية النسوية، وتوصلت الدراسة إلى أنه يوجد مجموعة من الصعوبات التى تواجه مشاركة مشاركة المرأة بالعمل النقابى حيث الصعوبات ذات البعد الاجتماعى، المشكلات ذات البعد السياسى، الصعوبات ذات البعد الدينى، الصعوبات ذات البعد الاقتصادى، الصعوبات ذات البعد الإعلامى، الصعوبات ذات البعد الشخصى، كما توصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات لتفعيل مشاركة المرأة بالعمل النقابى على المستوى الإجتماعى، السياسى، الدينى، الاقتصادى، الاعلامى و الشخصى، فاجتماعيا اقترحت الدراسة تغيير نظرة الأسرة في التعامل مع الأولاد و البنات، سياسيا، تدريب المرأة على المشاركة السياسية داخل الأسرة، ودينيا تصحيح المفاهيم الدينية السلبية في التعامل مع المرأة، و انتهت الدراسة بتصور مقترح من منظور طريقة تنظيم المجتمع لتفعيل مشاركة المرأة بالعمل النقابى.

Abstract EN

The study aims to define the difficulties which obstruct women's participation in syndicate work, the suggestions to effect this participation, and putting a suggested conception from community organization to effect this participation, the study of descriptive one and used a sample of (370) lawyers syndicate members, study results explains a group of difficulties which obstruct women's participation in syndicate work as social, political, religion, economic, media and personal difficulties, the study arrived to a group of suggestions to effect this participation, socially, changing family view to deal with boys and girls to political participation, politically, training the women to political participation in family, Regionally, correcting the religion negative concepts to deal with women and ended by suggested conception from community organization to effect the participation of women in syndicate work, by using many approaches, models, strategies, tools, roles, of community organization by focusing at social, political, religion, economic, media, personal dimensions.

American Psychological Association (APA)

نحلة، حسن خميس إبراهيم. 2021. تصور مقترح من منظور طريقة تنظيم المجتمع لمواجهة الصعوبات التى تحد من مشاركة المرأة العاملة في العمل النقابي. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية،مج. 2021، ع. 54، ج. 1، ص ص. 81-122.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1363446

Modern Language Association (MLA)

نحلة، حسن خميس إبراهيم. تصور مقترح من منظور طريقة تنظيم المجتمع لمواجهة الصعوبات التى تحد من مشاركة المرأة العاملة في العمل النقابي. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية ع. 54، ج. 1 (نيسان 2021)، ص ص. 81-122.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1363446

American Medical Association (AMA)

نحلة، حسن خميس إبراهيم. تصور مقترح من منظور طريقة تنظيم المجتمع لمواجهة الصعوبات التى تحد من مشاركة المرأة العاملة في العمل النقابي. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية. 2021. مج. 2021، ع. 54، ج. 1، ص ص. 81-122.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1363446

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1363446