أنماط التعليم الحديثة و الحاجة إليها في الجامعة الجزائرية في ظل جائحة كورونا

Other Title(s)

Modern teaching patterns and the need for them in the Algerian University in the light of the Corona pandemic

Author

ابن مصمودي، علي

Source

جامعة زيان عاشور الجلفة (الجلفة، الجزائر)

Issue

Vol. 7, Issue 2 (31 Dec. 2021), pp.112-122, 11 p.

Publisher

Ziane Achour University of Djelfa

Publication Date

2021-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

11

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

يتناول البحث الحالي مميزات الأنماط الحديثة للتعليم التي ظهرت في العقود الأخيرة، وقد كان التركيز منصبا على الأنماط التالية: التعليم عن بعد، التعليم الاليكتروني، و التعليم الرقمي.

كما تم تبيان ما يميزها عن الأنماط التقليدية، و كذا أهمية تبنيها في ظل انتشار جائحة كورونا.

أوضحت النتائج أن أنماط التعليم الحديثة تتميز بخصائص غير موجودة في الأنماط التقليدية، مما يجعل تبنيها في التعليم العالي أمرا حيويا إن أرادت الجامعة الجزائرية مواكبة التطور الحاصل في الجامعات العالمية المتقدمة.

كما بينت أن الأنماط الثلاث بها من الخصائص و المميزات ما يجعلها تحافظ على المسار التعليمي حتى في ظل الظروف التي تصاحب انتشار جائحة كورونا

Abstract EN

The current research tackles the characteristics of modern teaching patterns that have emerged in recent decades, where the focus has been on the following patterns: distance teaching, e-teaching, and digital teaching, and what may characterize them from traditional patterns, especially in the circumstances of the Corona pandemic.

The results showed that modern teaching patterns are characterized by characteristics that are not found in traditional patterns, what makes their adoption in higher education vital if the Algerian University.

It also showed that the three types are suitable to the circumstances associated with the spread of the Corona pandemic.

American Psychological Association (APA)

ابن مصمودي، علي. 2021. أنماط التعليم الحديثة و الحاجة إليها في الجامعة الجزائرية في ظل جائحة كورونا. جامعة زيان عاشور الجلفة (الجلفة، الجزائر)،مج. 7، ع. 2، ص ص. 112-122.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1369899

Modern Language Association (MLA)

ابن مصمودي، علي. أنماط التعليم الحديثة و الحاجة إليها في الجامعة الجزائرية في ظل جائحة كورونا. جامعة زيان عاشور الجلفة (الجلفة، الجزائر) مج. 7، ع. 2 (كانون الأول 2021)، ص ص. 112-122.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1369899

American Medical Association (AMA)

ابن مصمودي، علي. أنماط التعليم الحديثة و الحاجة إليها في الجامعة الجزائرية في ظل جائحة كورونا. جامعة زيان عاشور الجلفة (الجلفة، الجزائر). 2021. مج. 7، ع. 2، ص ص. 112-122.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1369899

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-1369899