دور أساليب المحاسبة القضائية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية : دراسة ميدانية لعينة من الأكاديميين و المهنيين

Other Title(s)

The role of forensic accounting methods in the limitation of creative accounting practices : a field study of a sample of academics and professionals

Joint Authors

طراد خوجة، هشام
سوالم، صلاح الدين

Source

مجلة الباحث الاقتصادي

Issue

Vol. 10, Issue 1 (30 Jun. 2022), pp.424-439, 16 p.

Publisher

University of 20 August 1955 Skikda Faculty of Economic Commerce and Management Sciences

Publication Date

2022-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

16

Main Subjects

Accounting

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة بصفة أساسية إلى الكشف عن دور أساليب المحاسبة القضائية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية بدراسة ميدانية لعينة من الأكاديميين من أساتذة ذوي الاختصاص في مجال المحاسبة و المالية و المراجعة و المهنيين من محافظي الحسابات الممثلين لمهنة المراجعة الخارجية في الجزائر و كذلك الخبراء المحاسبون وذلك في بعض ولايات الشرق الجزائري.

و لتحقيق أهداف الدراسة تم جمع المعلومات بالاعتماد على استمارة الاستبيان التي صممت لقياس تصورات المبحوثين اتجاه دور أساليب المحاسبة القضائية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية.

وتم الاستعانة ببرنامج SPSS في تحليل البيانات وقد توصلت الدراسة و بصورة أساسية إلى أن تطبيق أساليب و تقنيات المحاسبة القضائية يعد أحد العوامل الأساسية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية.

الكلمات المفتاح: احتيال مالي قوائم مالية محاسبة إبداعية محاسبة قضائية

Abstract EN

The study mainly aimed to uncover the role of forensic accounting methods in limiting creative accounting practices, by studying a field study of a sample of academics with specialization in accounting, finance and auditing, and professionals from account governors representing the profession of external auditing in Algeria, as well as accountants, in some states East Algeria.

In order to achieve the objectives of the study, information was collected based on a questionnaire designed to measure the respondents' perceptions of the role of forensic accounting methods in reducing creative accounting practices.

The SPSS program was used in data analysis, and the study basically concluded that the application of forensic accounting methods and techniques is one of the main factors in reducing creative accounting practices.

American Psychological Association (APA)

سوالم، صلاح الدين وطراد خوجة، هشام. 2022. دور أساليب المحاسبة القضائية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية : دراسة ميدانية لعينة من الأكاديميين و المهنيين. مجلة الباحث الاقتصادي،مج. 10، ع. 1، ص ص. 424-439.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1375550

Modern Language Association (MLA)

سوالم، صلاح الدين وطراد خوجة، هشام. دور أساليب المحاسبة القضائية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية : دراسة ميدانية لعينة من الأكاديميين و المهنيين. مجلة الباحث الاقتصادي مج. 10، ع. 1 (2022)، ص ص. 424-439.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1375550

American Medical Association (AMA)

سوالم، صلاح الدين وطراد خوجة، هشام. دور أساليب المحاسبة القضائية في الحد من ممارسات المحاسبة الإبداعية : دراسة ميدانية لعينة من الأكاديميين و المهنيين. مجلة الباحث الاقتصادي. 2022. مج. 10، ع. 1، ص ص. 424-439.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1375550

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 439

Record ID

BIM-1375550