دور الكفاءات الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الاقتصادية : حالة مؤسسة Alliance

Other Title(s)

The role of strategic competencies in achieving the competitive advantage of economic enterprises : the case of Alliance

Joint Authors

الحاج، مداح عرايبي
ابن غالية، كنزة

Source

الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية

Issue

Vol. 14, Issue 2 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية (31 Jul. 2022), pp.98-110, 13 p.

Publisher

Benbouali Hassiba University of Chlef

Publication Date

2022-07-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

13

Main Subjects

Business Administration
Economy and Commerce

Topics

Abstract AR

تمثل الكفاءات الاستراتيجية أهم الموارد التي تعتمد عليها المنظمة في تحقيق التميز التنافسي في بيئة الأعمال التي تنشط فيها، هذه الكفاءات المحورية في المؤسسة التي يمكن تقسيمها إلى ثلاثة أنواع أساسية، كفاءات بشرية و التي تتمثل في العنصر البشري، كفاءات مادية و التي تتمثل في مختلف الموارد المادية التي تمتلكها المؤسسة (معدات و تجهيزات مختلفة) و كفاءات مالية التي تتمثل في المصادر الاستراتيجية لتمويل نشاط المنظمة، و التي عندا اجتماعها معا تعطي للمؤسسة البعد الاستراتيجي في بيئة أعمالها.

و في هذه الدراسة هدفنا إلى إبراز مفاهيم الكفاءات الاستراتيجية و الميزة التنافسية و علاقة التفاعل بينهما داخل المنظمة، لذا قمنا بدراسة ميدانية استقصائية على مستوى المديرية المركزية لمؤسسة اليونس للتأمينات و تحليل النتائج باستخدام برنامج الحزم الإحصائية (SPSS) من أجل معرفة مدى مساهمة الكفاءات الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية.

و خلصنا في نهاية هذه الدراسة إلى أن الكفاءات الاستراتيجية تعتبر من بين المرتكزات الاستراتيجية التي تساهم في تحقيق الميزة التنافسية من خلال عمل المؤسسة على الاستقطاب و التأهيل المبني على أسس عملية تنافسية و كذا الاستغلال الأمثل للكفاءات.

Abstract EN

Strategic competencies represent the most important resources that the organization depends on in achieving competitive excellence in the business environment in which it is active, which can be divided into three basic types : human competencies, which are the human element and material competencies, which are represented in the various material resources that the organization possesses and financial competencies that are represented in the resources the strategy for financing the organization’s activity.

this study aims to highlight the concepts of strategic competencies and competitive advantage, and the interaction relationship between them in the enterprise.

so, we conducted a field study in the central directorate of the ALLIANCE enterprise and analyzing the results using the (SPSS) program, in order to know about the strategic competencies contribution to achieving competitive advantage.

at the end of this study, we concluded that strategic competencies are among the strategic pillars that contribute to achieving competitive advantage through the enterprise’s work on recruitment and qualification based on the foundations of a competitive process, as well as the optimal use of competencies.

American Psychological Association (APA)

ابن غالية، كنزة والحاج، مداح عرايبي. 2022. دور الكفاءات الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الاقتصادية : حالة مؤسسة Alliance. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية،مج. 14، ع. 2 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية، ص ص. 98-110.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1377588

Modern Language Association (MLA)

ابن غالية، كنزة والحاج، مداح عرايبي. دور الكفاءات الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الاقتصادية : حالة مؤسسة Alliance. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية مج. 14، ع. 2 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية (2022)، ص ص. 98-110.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1377588

American Medical Association (AMA)

ابن غالية، كنزة والحاج، مداح عرايبي. دور الكفاءات الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الاقتصادية : حالة مؤسسة Alliance. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية. 2022. مج. 14، ع. 2 أ قسم العلوم الاقتصادية و القانونية، ص ص. 98-110.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1377588

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 109-110

Record ID

BIM-1377588