دراسة تحليلية لظاهرة الاندماج في القطاع المصرفي العربي : تجارب مختارة

Other Title(s)

An analytical study of merger phenomenon in the arab banking sector : selected experiences

Joint Authors

بوخاري، لحلو موسى
ابن معتوق، صابر

Source

مجلة الإصلاحات الاقتصادية و الاندماج في الاقتصاد العالمي

Issue

Vol. 16, Issue 1 (30 Jun. 2022), pp.80-94, 15 p.

Publisher

Ecole Supérieure de Commerce laboratoire des Reformes Economiques Développement et Stratégies D’intégration En Economie Mondiale

Publication Date

2022-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

15

Main Subjects

Banking and Financial Sciences

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة واقع عمليات الاندماج في القطاع المصرفي العربي في ظل التطورات و التحولات التي تعرفها البيئة المصرفية العربية و العالمية على حد سواء.

توصلت الدراسة إلى أن القطاع المصرفي العربي تواجهه عدة تحديات، مثل صغر حجم الوحدات المصرفية و تعثر بعض المصارف، الأمر الذي جعل من عمليات الاندماج الحل الوحيد للتغلب على هذه التحديات، و رغم ذلك لا تزال عمليات الاندماج بين المصارف العربية قليلة العدد و ضعيفة القيمة مقارنة مع عمليات الاندماج العالمية، إضافة إلى تمركزها داخل حدود الدولة الواحدة، كما هول الحال في كل من الإمارات، عمان، البحرين و لبنان.

Abstract EN

This study aims to understand the reality of mergers in the Arab banking sector in the light of the evolutions and transformations that the Arab and international banking environment is experiencing.

the study concluded that the Arab banking sector faces several challenges.

such as the small size of banking units and the failure of some banks, this has made mergers the only solution to overcome these challenges.

however, mergers between Arab banks are still few in number and of low value compared to global mergers.

in addition to its positioning within the borders of a country, as was the case in the Emirates, Oman, Bahrain and Lebanon.

American Psychological Association (APA)

ابن معتوق، صابر وبوخاري، لحلو موسى. 2022. دراسة تحليلية لظاهرة الاندماج في القطاع المصرفي العربي : تجارب مختارة. مجلة الإصلاحات الاقتصادية و الاندماج في الاقتصاد العالمي،مج. 16، ع. 1، ص ص. 80-94.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1378248

Modern Language Association (MLA)

ابن معتوق، صابر وبوخاري، لحلو موسى. دراسة تحليلية لظاهرة الاندماج في القطاع المصرفي العربي : تجارب مختارة. مجلة الإصلاحات الاقتصادية و الاندماج في الاقتصاد العالمي مج. 16، ع. 1 (2022)، ص ص. 80-94.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1378248

American Medical Association (AMA)

ابن معتوق، صابر وبوخاري، لحلو موسى. دراسة تحليلية لظاهرة الاندماج في القطاع المصرفي العربي : تجارب مختارة. مجلة الإصلاحات الاقتصادية و الاندماج في الاقتصاد العالمي. 2022. مج. 16، ع. 1، ص ص. 80-94.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-1378248

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 93-94

Record ID

BIM-1378248